Kaupan hintakilpailu lisääntyi Lidlin tultua

Kansainvälistyminen on lisännyt kilpailua Suomen vähittäiskauppaan. Kilpailun lisääntyminen näkyy muun muassa hintojen alenemisena.

Kaupan kansainvälistyminen on lisännyt vähittäiskaupan hintakilpailua Suomessa, ilmenee tuoreesta tutkimuksesta.

Ensimmäisenä markkinoille tuli saksalainen Lidl vuonna 2002. Tutkimuksen mukaan uuden kilpailijan vaikutus on näkynyt erityisesti sen myymälöiden läheisyydessä. Hinnat laskivat ja myymälöiden määrä nousi. Uusi kilpailija siirtyi alueiden hintavertailussa kärkeen, mutta hintoja laskivat myös vanhat kilpailijat.

Myös suomalaiset kaupparyhmät ovat kansainvälistyneet. Ne ovat hakeutuneet Baltiaan, missä ne ovat kisanneet hinnoilla entisten toimijoiden kanssa eli toimineet kuten Lidl Suomessa.

Kauppa- ja teollisuusministeriön toimeksiannosta tehdyn selvityksen vähittäiskaupan kansainvälistymistä on tehnyt LTT-Tutkimus. Tutkimusta rahoitti myös Päivittäistavarakauppa ry.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat