Kaupallisten radioiden mainosmyynti kasvussa

Kaupallisten radioiden mainosmyynti on hyvässä kasvussa. Silti radiokentän kannattavuus on pysynyt heikkona. Kasvu radioalalla ei ole kuitenkaan jakautunut tasaisesti, vaan se on keskittynyt lähinnä isoihin ketjuradioihin, joiden liikevaihto kasvoi viime vuonna huomattavasti, keskimäärin 11,9 prosenttia.

Kaupallisten radioiden liikevaihto ja mainosmyynti ovat tuoreen tutkimuksen mukaan suotuisassa kehityksessä. Silti radiokentän kannattavuus on pysynyt heikkona. Turun kauppakorkeakoulun Yritystoiminnan tutkimus-ja koulutuskeskuksen Kaupallisten radioiden taloustilasto 2002 -julkaisussa analysoidaan yhteensä 34:n radiotoimiluvan omaavan yrityksen taloutta.

Viime vuonna radioiden mediamainonta kasvoi 10,1 prosenttia nousten 43,9 miljoonaan euroon. Koko mediamainonnasta tämä on 4,2 prosenttia. Kasvu radioalalla ei ole kuitenkaan jakautunut tasaisesti, vaan se on keskittynyt lähinnä isoihin ketjuradioihin (valtakunnalliset ja osavaltakunnalliset radiokanavat), joiden liikevaihto kasvoi viime vuonna huomattavasti, keskimäärin 11,9 prosenttia.

Kokonaisuutena alan keskimääräinen liikevaihto pieneni 1,4 prosenttia, joten paikallisradioiden kohdalla liikevaihto laski keskimäärin 10,9 prosenttia. Paikallisradiot pärjäävätkin erikoisesti hyvän henkilötuottavuutensa ansiosta. Maksuvalmiudessa ja vakavaraisuudessa paikallisradiot häviävät ketjuradioille, mutta suhteellinen velkaantuneisuus on molemmilla samaa tasoa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat