Kaupalliset tv-yhtiöt vaikeuksissa maailmanlaajuisesti

Kuluva vuosi on ollut kaupallisille tv-yhtiöille vaikeata aikaa. Liikevaihdot ovat laskeneet, ja yhtiöt irtisanovat työntekijöitään eri puolilla maailmaa. Afganistanin sota on vaikeuttanut tilannetta entisestään.

Yhdysvaltain terrori-iskujen jälkeen kaupalliset televisiokanavat Britanniassa vähensivät mainoksiaan. Mielikuvat paremmasta elämästä, terveestä huomisesta ja kaikesta muusta mukavasta tuntuivat sopivan huonosti yhteen savuavien raunioiden, terrorismin ja tuhansien kuolleiden synkän todellisuuden kanssa.

Sen sijaan kanavat ovat lisänneet uutistarjontaansa, ja menettäneet siis liikevaihtoaan.

- Nyt Afganistanissa on sota, ja tv-yhtiöille aiheutuu sodan seuraamisesta suuret kustannukset. Mutta mainostaminen ei ole palannut entiselle tasolleen, sanoo PA Broadcasting -yhtiön toimituspäällikkö Peter Wallace.

Kaupallinen televisio ei kuitenkaan voi karsia liikaa ohjelmakulujaan, muuten yleisö katoaa ja sitä mukaa liikevaihto. Mainosalan asiantuntijat uskovat kuitenkin varsinkin suurten kaupallisten kanavien menestyvän vastakin.

- Niin kauan kuin kaupallinen tv pystyy säilyttämään kriittisen yleisömassansa ja jatkaa investoimista ohjelmiin, se säilyy erittäin tärkeänä - todennäköisesti tärkeimpänä kaupallisena tiedotusvälineenä, toteaa toimitusjohtaja Andrew Brown Britannian mainosalan keskusliitosta.

(Huomenta Suomi 31.10.2001)

Lue myös:

    Uusimmat