Käsin maalatut seinämainokset tekevät paluuta katukuvaan

Tietokoneavusteiset painomenetelmät tekivät käsin maalatuista ulkomainoksista vanhanaikaisia 1980-luvun lopulla, mutta nyt ammattitaitoiset taiteilijat maalaavat jälleen jättimäisiä mainoksia New Yorkin talojen seinille. Maalattu seinämainos tuo mainostajalle julkisuutta jo silloin, kun työ vasta valmistuu.

Monet seinämaalari Art Pastusakin, 61, kollegat lopettivat työt, kun tietokoneprintatut mainoslakanat valtasivat alaa. Pastusak on maalannut seinämaalauksia yli 30 vuotta. Häntä kutsutaan "walldogiksi".

– Maalattu mainos voi kiertää rakennuksen kummallekin seinälle, jolloin myös kulmaan voi maalata. Se tuo etuja valtavalle mainokselle, Pastusak kertoo.

Mentorit kuten Pastusak opettavat nuoremmalle sukupolvelle tekniikoita, kuinka esimerkiksi tiiliseinää maalataan.

Yksi ensimmäisistä asioista oppisopimuskoulutuksessa on kirjaimien maalaaminen - kenties tärkein osa mitä tahansa mainosta. Mainostajan nimestä pitää saada selvää.

Oppipoikia neuvotaan myös toistamaan mallikuva realistisesti; omia taiteellisia lisäyksiä ei saa tehdä.

– Seinämainosta ei ole helppo maalata. Maalarin on pysyttävä aikataulussa joka päivä eikä valmiissa mainoksessa saa näkyä siveltimen jälki. Kuitenkin sen pitää näyttää maalatulta, seinämainoksia toteuttavan Colossal Media -yrityksen omistaja Paul Lindahl sanoo.

– On hyvin jännittävää työskennellä ihmisten kanssa, jotka ovat tehneet tätä lumen keskellä ja kesän helteessä, ​​koko elämänsä ajan. Monet heistä ovat tehneet tätä koko minun ikäni, kertoo puolestaan Pastusakin oppipoika Liam McWilliams, 23, kertoo.

Maalatun mainoksen tekeminen kestää kauemmin kuin mainoslakanan ripustaminen tai mainostaulun pystyttäminen, mutta newyorkilaisten mukaan tämä onkin ​​yksi maalatun seinämainoksen etu. Katutason ihmisillä on aikaa huomata, mitä tapahtuu heidän yläpuolellaan.

– Se on melkein kuin performanssi. Ihmiset kadulla todella pysähtyvät seuraamaan työn etenemistä. Kerta toisensa jälkeen he sanovat, etteivät voi uskoa, että mainos on oikeasti maalattu. Tämä aika on mainostajalle etu, jota todellakaan ei voi saada missään muualla, Paul Lindahl kehuu.

(MTV3 - AP)

Lue myös:

    Uusimmat