Karppileipä ei maistu suomalaisille

Karppaustuotteiden myynti on hiipunut. Päivittäistavarakauppaa hallitsevassa S-ryhmässä karppausleipien menekki on kääntynyt alkuvuonna laskuun.

Samalla karppaajien karttamien tuotteiden kuten leivän, jauhojen ja makaronin myynnin lasku on pysähtynyt.

Myös K-ruokakaupoissa karppausleipien kysyntä on tasaantunut ja tavallisen leivän myynnin lasku hidastunut.

Voin myynti ei niin ikään ole S-ryhmässä enää alkuvuonna kasvanut. Ruokakeskon seurannassa kulutus on yhä tasaisessa kasvussa.

Vaikka voi ja kananmunat maistuvat edelleen kuluttajille, karppauksen osalta kasvu on S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarodun mukaan pysähtynyt.

– Buumi on käynyt huipussaan, hän sanoo.

Vaikka karppausbuumi on ollut Suomessa valtaisa, tutkijat eivät ole kovin innostuneita tutkimaan karppausta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijan Minna Similän mukaan intoa rajoittavat muun muassa rajalliset resurssit. Pelkästään karppausruokavalioon keskittyvä tutkimus vaatisi vuosia ja olisi erittäin kallis ja vaivalloinen.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat