Karmea turma Hollannissa: Neljää päiväkotilasta kuljettanut kärry jäi junan alle – ylitti tasoristeyksen turvapuomeista huolimatta

Neljä päiväkotilasta on kuollut Hollannissa lapsia kuljettaneen sähköisen kuljetusvaunun* ja junan törmäyksessä, kertoo BBC.

Päiväkotilapsia oltiin juuri viemässä paikallisiin kouluihin sähköllä toimivalla kulkupelillä, kun onnettomuus tapahtui eteläisessä Ossin kaupungissa.

Vaunua ohjannut nainen oli toistaiseksi tuntemattomasta syystä lähtenyt ylittämään tasoristeystä, vaikka tasoristeyksen turvapuomit olivat tapahtumahetkellä jo sulkeutuneet. 

Nainen ja kyydissä olleet viisi päiväkotilasta jäivät vastaantulevan junan alle.

Turmassa kuoli neljä kyydissä ollutta lasta, lisäksi pyörävaunun kuljettaja ja yksi lapsi loukkaantuivat.

Pitkä letka autoja odotti turvallista ylitystä

Silminnäkijöiden mukaan tasoristeysalueella oli ollut vähintään 15 autoa jonossa odottamassa turvallista ylittämistä. 

Viranomaiset kertovat, ettei ole vielä selvää, miksi päiväkotilapsia kuljettanut pyöräilijä oli päättänyt lähteä ylittämään raiteita turvapuomeista huolimatta.

Ossin kaupungin viranomaiset eivät ole julkistaneet turmassa kuolleiden lasten tarkkoja ikiä, mutta Hollannissa lapset aloittavat päiväkodin noin neljän ikäisenä.

– Kaikki sympatiamme kohdistuu uhrien perheisiin, kouluihin, päiväkotiin ja jokaiseen, jota tämä onnettomuus koskettaa, kertoi Ossin kaupungin pormestari Wobine Buijs-Glaudemans.

Korjaus 21.9. Pyöräliiton mukaan kyseessä ei ole sähköpyörä tai sähköllä toimiva laatikkopyörä (tavarapyörä), kuten jutussa alun perin sanottiin, vaan Hollannin turmassa on sen mukaan kyse Suomessa kevyeksi sähköajoneuvoksi määritellystä segway –tyyppisestä ajoneuvosta.

Onnettomuuden syiden kannalta on Pyöräliiton mukaan suuri merkitys oliko kyseessä polkupyörä vai kevyt sähköajoneuvo.

Pyöräliiton tiedotteen mukaan isoin ero on siinä, että sähköavusteisessa on polkupyörässä tunnistin, joka käynnistää moottorin ainoastaan jos pyörää poljetaan. Onnettomuudessa mukana olleen kärryn moottori toimii taas suoraan kaasukahvasta vääntämällä. Jos kahva jää jumiin, niin ajoneuvon vauhti vain kasvaa. 

Lisäksi onnettomuudessa mukana olleessa kärryssä oli sen mukaan vain yksi jarru.

Suomeen ei Pyöräliiton tietojen mukaan tuoda onnettomuudessa mukana olleen ajoneuvon tapaisia kärryjä lasten kuljetukseen.

Suomessa sen sijaan käytetään sähköavusteisia polkupyöriä päiväkodeissa lasten kuljetuksessa, joita on myös runsaasti Hollannissa. 

Lisäksi juttuun on päivitetty ljulkaisun jälkeen loukkaantuneiden määrä.

Lue myös:

    Uusimmat