Karkkilan bussipalon todennäköinen syy sähkövika

Karkkilan vakavan bussiturman oletettu syy on sähköpalo, joka sai alkunsa linja-auton etupäästä. Kyseisessä mallissa auton akku on sijoitettu kuljettajan alle, mutta on mahdollista, että akun sijaintia on muutettu.

Espanjassa vuonna 2000 valmistettu Scania-turmabussi on tuotu Suomeen vuonna 2006, jonka jälkeen sitä on huollettu merkkihuollossa muutaman kerran muun muassa jousituksen takia. Valmistajaa Suomessa edustava Scan Auto ei kommentoi tapausta yksityiskohtaisemmin.

Onnettomuusbussin tutkinta menee Liikennevakuutuskeskukselle. Turma tutkitaan samoin kuin muut vakavat liikenneonnettomuudet.

Onnettomuustutkintakeskus päätti, ettei se ota bussipaloa tutkittavakseen, vaikka kyseessä oli suuronnettomuuden vaaratilanne.

Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta aloitti linja-auton tutkinnan heti tänään. Tutkinnassa keskitytään palon syttymissyyhyn ja pelastautumisen onnistumiseen sekä haetaan parannusehdotuksia, joilla vastaavanlaiset tapahtumat voitaisiin estää.

Bussipalossa loukkaantuneilla ei hengenvaaraa

Karkkilan bussipalon matkustajista kuusi on edelleen hoidettavana Helsingissä Töölön sairaalassa. Heidän tilansa on vakaa, eikä kenelläkään ole hengenvaaraa, kertoo ylilääkäri Eero Hirvensalo.

Hänen mukaansa potilaat eivät joudu olemaan sairaalassa kovin pitkään. Ensimmäiset saattavat päästä kotiin jo keskiviikkona.

Viidellä potilaalla on keskivaikeita palovammoja. Vammat ovat pääasiassa käsissä, mutta niitä on jonkun verran myös kasvoissa ja selässä. Loppuviikosta pystytään arvioimaan, tarvitseeko joku potilaista leikkausta.

Kuudes potilas oli saanut ruhjeita paetessaan bussista.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat