Kapteeni: Sosiaalinen media nousi uuteen rooliin Nairobin iskussa

Sosiaalisen median käyttö Nairobin ostoskeskusiskussa on ollut poikkeuksellista, arvioi MTV3:n Huomenta Suomen vieraana ollut Maanpuolustuskorkeakoulun strategian laitoksen kapteeni Antti Paronen.

– Tässä iskussa on koettu uudenlainen elementti sosiaalisen median soveltamisessa. Tyypillisimmillään sosiaalinen media on noussut terrorijärjestöjen käyttöön lähinnä propagandatarkoituksessa ja ideologian levittämisessä.

Hyökkäyksen tekijäksi ilmoittautunut somalialainen islamistiryhmä al-Shabaab tviittasi varoittaneensa Keniaa vakavista seurauksista, mikäli maa ei vedä joukkojaan pois Somaliasta. Twitterissä on välitetty tietoa myös hyökkäyksen etenemisestä.

Parosen mukaan malli voi yleistyä, sillä muut järjestöt voivat ottaa toiminnasta oppia.

Samantapaisia iskuja voi tulla lisää

Paronen arvioi, että Nairobin terrori-iskun tapaisia hyökkäyksiä voi tulla alueella tulevaisuudessa lisää. Syynä tähän ovat Parosen mukaan iskun järjestäjäksi ilmoittautuneen al-Shabaab-järjestön vaikeudet Somaliassa.

– Al-Shabaab on ajettu ahtaalle tukialueellaan Etelä-Somaliassa Afrikan unionin operaation johdosta. Tämä on tapa heille osoittaa voimaansa, että vielä hengissä ollaan, Paronen kuvailee.

Westgate-ostoskeskukseen hyökättiin lauantaina, ja ostoskeskuksesta on kuulunut vielä tänä aamunakin tulitusta. Verilöyly on vaatinut yli kymmeniä kuolonuhreja. Kapteeni Parosen mukaan massiivinen isku osoittaa al-Shabaabilta eräänlaista radikalisoitumista.

– Viemistä yhtä pykälää pidemmälle. Pystytään tekemään näinkin koordinoituja iskuja oman toiminta-alueen ulkopuolella, hän pohtii.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat