Kanta-asiakaskortit kalliita kaupoille

Kauppojen kanta-asiakasjärjestelmä on käymässä kaupoille kalliiksi. Sekä Kesko, SOK että Tradeka hakevat kuluihin säästöjä vähentämällä muuta mainontaa. Paineita säästöihin lisää ulkomaisen kilpailun tulo ruokakauppaan.

Yli kolme miljoona suomalaiskotia kerää pisteitä ostoksistaan. SOK, Kesko, sekä Tradekan ja Elannon Ketjuetu-yhtiö postittavat kukin lähes miljoona kirjettä kuussa kanta-asiakkailleen.

Järjestelmä tulee kaupoille kalliiksi. Pelkästään ostoksista kertyviä hyvityksiä kolme kaupparyhmää maksoi viime vuonna lähes 200 miljoonaa euroa. Nyt säästöihin pakottaa myös ruokakauppaan tuleva ulkomainen kilpailu.

- Se, että asiakkailla on monta korttia, on ajanut tehostamisen tarpeseen eli asiakkailla on useita kortteja lompakossaan. Silloin korttin myöntäjien täytyy miettiä, että kuinka paljon viestiä lähetetään kullekin asiakkaalle, Ketjuedun markkinointijohtaja Kari Luoto sanoo.

K-kauppiaiden mielestä Plussa-kortin alkuperäinen idea omien asiakkaiden tuntemisesta on muuttunut jälkialennusten maksamiseksi. K-kauppiaat maksavat suuren osan plussa-kortin kuluista itse. Niinpä myös Kesko siirtää mainontaansa suoraan asiakkaille.

- Plussa-kortti saattaa muuttaa näiden eri mainosvälineiden painotuksia jatkossakin, mitä se on tähänkin asti tehnyt. Tämä suuntaus saattaa jatkua, että vähennetään lehti-, televisio- ja radiomainontaa ja kohdistetaan enemmän suoraan asiakkaalle, sanoo Ruokakeskon toimitusjohtaja Kalervo Haapaniemi.

Viesti on sama myös S-ryhmässä, vaikka siellä kanta-asiakkaat ovat myös osuuskauppojen omistajia.

- Tämmöinen osoitteeton mainonta päivälehdissä tulee selkeästi vähenemään ja sen tilalle tulee asiakkaiden tarpeista ja odotuksista lähtevää tarkemmin kohdennettua viestintää, SOK:n markkinointijohtaja Risto Niemelä.

Tällaiset säästösuunnitelmat rokottavat etenkin maakuntien ykköslehtiä. Kanta-asiakasjärjestelmän muuttaminen on hankalaa, oikeastaan ainoa, jossa voi säästää, ovat markkinointikulut. Palautusmaksujen pienentämiseen tuskin yksikään kaupan ryhmä tohtii lähteä, nyt kun asiakkaat ovat niihin tottuneet.

(MTV3)

(Talousuutiset 17.04.2002)

Lue myös:

    Uusimmat