Kansallisooppera kansainvälisen huomion keskipisteenä

Suomen Kansallisoopperassa kantaesitettiin Aulis Sallisen ooppera Kuningas Lear. Ensi-illassa nähtiin maailman arvostetuimpien musiikki- ja päivälehtien kriitikoita. Esitys radioidaan neljääntoista maahan. Yksikään suomalaisooppera ei ole aiemmin herättänyt näin laajaa kansainvälistä kiinnostusta.

-Kansainvälinen huomio on todella upea asia Kansallisoopperalle, joka on panostanut uutuusoopperaan todella paljon, arvioi teoksen säveltäjä Sallinen, jonka työ tuli tehtyä jo vuosi sitten.
-Meillähän on aina ollut sellainen pieni ongelma Suomessa, että me koemme olevamme kovin syrjässä tässä maassa. Se, että ooppera osaltaan on yksi tekijä -formulan ohella- joka herättää kansainvälistä kiinnostusta, se on kiva asia, sanoo Sallinen.

Lear oopperan näyttämöllä

-Mä en ole musiikki-ihminen, mutta mun on hyvin vaikea kuvitella, että maailmasta löytyisi tämän parempaa ryhmää tekemään tätä teosta, arvelee ohjaaja Kari Heiskanen. Sallinen sävelsi pääroolin Matti Salmisen äänelle.
-Niinpä minä käytin hyvin häikäilemättä hyväkseni hänen rikasta rekisteriään. Tämä vaatii hyvin, hyvin suuren tyylin basson tämä rooli -tehdään se sitten myöhemmin missä tahansa. Se rooli tulee olemaan tässä teoksessa se, minkä mukana esitys joko nousee tai laskee, sanoo Sallinen.

Shakespearea suomalaisittain

Aulis Sallinen

Kansainvälisesti arvostetuin oopperasäveltäjämme teki nyt ensimmäistä kertaa oopperan maailmankirjallisuuden klassikosta. Hän lyhensi ja muokkasi Shakespearen monimutkaisen yli satasivuisen teoksen alle kolmeenkymmeneen liuskaan.

Ohjaajan Sallinen halusi puheteatterin puolelta. Aiemmin Sallisen luotto-ohjaaja on ollut Kalle Holmberg, nyt esimerkiksi Ryhmäteatterista tuttu Kari Heiskanen. Sallinen pitää tärkeänä perinteen siirtämistä nuorille.
-Se on kulttuuriteko, siis tärkeä oopperakulttuuriasia, että me saamme nuoria ohjaajia mukaan tekemään oopperaa. Ei niitä koskaan ole liikaa. Hyvä että tulee niin kuin uutta verta kehiin, kuten sanotaan.

Kokonaan suomalaisvoimin tehty ooppera myös lauletaan suomen kielellä, silti teos on kansainvälinen uutinen -suurempi kuin mikään oopperatalon vihkiäisten jälkeen. Kansainväliset kriitikot ensi-iltayleisössä eivät ole työryhmää hätkäyttäneet.
-Töitä ei tehdä palkinnon toivossa, vaan siksi, että se työ itsessään on arvokasta ja mielenkiintoista, Heiskanen toteaa.
-Eihän kansainvälisyys lopulta ole mitään muuta kuin laatua. Jos teos on laadukas, niin se on heti kansainvälinen riippumatta siitä, kuka sen tekee ja missä maassa se tehdään, toivotan kriitikot tervetulleeksi, kuten aina ennekin, sanoo Aulis Sallinen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat