Kansainväliset muotimerkit eivät löydä Suomeen – tässäkö syyt?

Vaikka suomalaiset janoavat muotia, ovat Pohjoismaat vielä reippaasti jäljessä kansainvälisten muotimerkkien tarjonnassa.

Pohjoismaat tulee jälkijunassa muodin suhteen. Suomalaiset käyttävät vaatteisiin reippaasti rahaa. Vaatteisiin kulutettu euromäärä lähes tuplaantui kymmenessä vuodessa 2000-luvun alusta. Summa on nyt jo yli neljä miljardia euroa vuodessa. Silti Pohjoismaissa on tarjolla keskimäärin 45 prosenttia vähemmän vähittäiskaupan brändejä kuin muualla Euroopassa.

– Minun on vaikea ymmärtää tätä. Suomella on vahva talous, ja suomalaisilla mahdollisuus kuluttaa, minkä luulisi kiinnostavan kansainvälisiä vähittäismyyjiä, ihmettelee lähes 40 kauppakeskusta Pohjoismaissa ja Baltiassa johtavan Cityconin toimitusjohtaja Marcel Kokkeel.

Suomen huomiotta jättämisen arvellaan johtuvan perinteisestä syystä. Maa on pieni ja verrattain syrjässä. Suomen tuotetarjonnan lisäksi myös verkko-ostaminen on muuta Eurooppaa jäljessä. Kokkeel arvelee syyn löytyvän osittain historiasta. Suomi kaupungistui verrattain myöhään ja kaupunkilaiselämä omaksuttiin viiveellä. Tämä vaikuttanee myös muuta Eurooppaa hitaampaan verkko-ostamisen kasvuun.

– Kutsun tätä suomalaiseksi, jopa pohjoismaiseksi paradoksiksi. Jopa 90 prosenttia suomalaisista käyttää internetiä ja suomalaisilla on älypuhelimia enemmän kuin eurooppalaisilla keskimäärin. Silti Suomessa tehdään vähemmän nettiostoksia kuin muualla Euroopassa, Kokkeel ihmettelee.

Kokkeelin mukaan verkkokaupan ja perinteisen fyysisen kaupan yhdistäminen toisi myös kansainväliset brändit paremmin suomalaisten ulottuville. Kaupan ei tarvitsisi perustaa kymmenien liikkeiden ketjua tavoittaakseen kaikki suomalaiset. Riittäisi, että kauppa avaa pari liikettä suosituille kauppapaikoille, ja tämän jälkeen hyödyntäisi verkkokauppaa.

– Esimerkiksi Victoria’s Secret avaa vain yhden liikkeen Ruotsiin Arlandan lentokentälle. Uskon tämän innostavan kuluttajia suuntaamaan ostoksille myös verkkokauppaan, Kokkeel arvioi.

Citycon tutki suomalaisten käyttäytymistä teettämällä web-kyselyn 5.12.–8.12.2012 välisenä aikana. Kysely tehtiin YouGov Groupin kuluttajapaneelissa, johon kuuluu 25.000 suomalaista. Tutkimukseen vastasi 1004 suomalaista.

AVA / Siiri L'Ecuyer

Lähde: Citycon, Deski

Kuva: Shutterstock

Lue myös:

    Uusimmat