Kansa tyytyväinen hätäkeskusten palveluun

Hätäkeskukseen soittaneet suomalaiset ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Hätäkeskuksen Taloustutkimuksella teettämässä kyselyssä soittajat antoivat saamalleen palvelulle arvosanan 4,28 asteikolla 1-5. Tyytyväisimpiä soittajat olivat vastausnopeuteen.

Julkisuudessa on aika ajoin kerrottu tilanteista, joissa hätäkeskukseen soitettaessa läpi pääseminen on kestänyt pitkään. Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikön Ari Ekstrandin mukaan tällaiset tilanteet ovat yksittäistapauksia.

- Tavoitteenamme on vastata puheluun kymmenessä sekunnissa. Tämä tavoite toteutuu 87 prosentissa puheluista, ja pitkiä vastausaikoja on todella vähän. Yli 30 sekunnin jonotusaika on vain noin neljässä prosentissa kaikista puheluista, Ekstrand kertoo.

Viranomaiset eivät ole hätäkeskuksiin yhtä tyytyväisiä kuin yksityishenkilöt. Eniten tyytymättömyyttä kokivat pelastustoimi ja poliisi.

- Yksi kriittinen kohta oli hälytystilanteeseen liittyvän informaation riittävyys ja sen parantaminen. Meidän pitää kehittää toimintaamme yhteistyössä viranomaisten kanssa ja käydä keskustelua siitä, millainen tieto on oleellista hälytystilanteessa, Ekstrand toteaa.

Kansalaiset kiittelivät myös hätäkeskuspäivystäjien palveluasennetta.

- Kun katsotaan kokonaisuutta eli noin kolmea miljoonaa hätäpuhelua, niin palveluasenne näyttää olevan kohdallaan. Tässähän ollaan tekemisissä hätätilanteiden kanssa. Niissä viranomaistoiminnan jämäkkyys on oleellista eli pitää nopeasti päästä asiaan ja kartoittaa tarvittava apu, Ekstrand kuvailee.

Lue myös:

    Uusimmat