Kansa ei ole innostunut ryhmävalituksesta

Maaliskuun alusta lähtien on ollut mahdollista tehdä ryhmävalitus. Ryhmävalituksen voi tehdä, jos monta ihmistä on kiistassa samasta asiasta yrityksen kanssa.

Suomalaiset eivät ole toistaiseksi innostuneet ryhmävalituksesta. Ryhmävalituksen tekeminen on ollut mahdollista maaliskuun alusta lähtien, mutta kuluttajaviraston mukaan yhtään päätöstä ryhmävalituksen tekemisestä ei ole vielä tehty.

Viraston johtajan Anja Peltosen mukaan kiinnostusta ryhmävalitukseen on ollut ja muutamia kyselyjä asiasta tullut, mutta sen pidemmälle ei ole vielä menty.

Ryhmävalitusta voidaan käyttää tilanteissa, joissa suurella joukolla kuluttajia on samaa asiaa koskeva kiista saman yrityksen kanssa. Sen laittaa vireille kuluttaja-asiamies.

Peltosen mukaan vastaavanlaisen vastaanoton on saanut myös mahdollisuus vaatia korvauksia viestintäpalveluiden virheistä tai viivästymisistä. Kuluttajavirastoon on tullut korvauksista muutamia yhteydenottoja, mutta ne eivät ole vielä johtaneet mihinkään.

Kuluttajavirasto ei kuitenkaan kerää tietoa korvausvaatimuksista, joten sillä ei ole asiasta tarkkoja tietoja.

Suomen suurimman operaattorin TeliaSoneran ulkoisen viestinnän johtajan Timo Saxenin mukaan vaatimuksia on tullut yhtiölle jonkin verran ja korvauksiakin on maksettu. Suurta muutosta uudistus ei kuitenkaan ole tuonut.

Saxenin mukaan yhtiö ei kuitenkaan ole kerännyt asiasta tietoja keskitetysti, joten tarkkoja tietoja korvausvaatimuksista ja maksuista ei ole.

Maaliskuun alusta lähtien kuluttaja on voinut saada hyvitystä virheistä tai viivästymisistä esimerkiksi laajakaistaliittymissä ja matkapuhelimissa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat