Kannattamattomat junavuorot säilyvät

Liikenneministeriö ja VR ovat tehneet sopimuksen, jolla korvataan jatkossakin kannattamattoman junaliikenteen hoito nykyisissä mitoissa. Sopimus on voimassa vuoden 2004 loppuun asti. VR saa tänä vuonna korvausta kannattamattoman henkilöliikenteen hoidosta 220 miljoonaa markkaa. Korvausta maksetaan kannattamattomille pääkaupunkiseudun ulkopuolisille lähiliikenteen vuoroille sekä joillekin vähän liikennöidyille paikallisille junavuoroille. Lisäksi sopimus koskee joitakin kaukojunia, joille maksetaan korvausta 130 miljoonan markan edestä.

Liikenneministeriöstä kerrotaan, että kannattamattomia ovat mm. Tampereelta Poriin, Jyväskylään ja Turkuun liikennöitävät pikavuorot. Matkustajamäärät ovat vähäisiä myös joillakin Seinäjoen ja Vaasan sekä Kuopion ja Jyväskylän välisillä vuoroilla. VR on saanut korvausta kannattamattoman henkilöliikenteen hoidosta 90-luvun puolivälistä lähtien. Viime vuonna VR:lle maksettiin korvausta 224 miljoonaa markkaa. Sopimuksen mukaan eduskunta myöntää vuosittain budjetissaan riittävän määrärahan tähän tarkoitukseen.

Korvaus pienenee

Liikenneministeriön henkilöliikenneyksikön päällikön Petri Jalaston mukaan korvausta pienennetään vuosittain kaksi prosenttia tuotantotehokkuuden nostamiseksi. Korvauskäytännöstä päätettiin aikoinaan samassa yhteydessä, kun VR yhtiöitettiin. Valtioneuvosto teki tuolloin asiasta periaatepäätöksen, jolla haluttiin säilyttää junaliikenne entisessä laajuudessaan, Jalasto selvittää. Tähän asti korvauksista on sovittu vuosittain. Jalaston mukaan uudella sopimuksella kannattamaton junaliikenne halutaan varmistaa ainakin siihen asti, kunnes junaliikennettä koskevaan kilpailuttamiseen saadaan päätös.

Liikenneministeriön asettama työryhmä julkaisi viime kesänä esityksen Helsingin seudun lähiliikenteen ja kiskobussiliikenteen kilpailuttamisesta. Asian käsittely lykkääntyi kuitenkin EU-puheenjohtajuuskauden takia ensi kevääseen, Jalasto kertoo.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat