Kampanjapäälliköt: Tutkimus ja uusi media tärkeitä

Viime presidentinvaalien kolmen pääehdokkaan kampanjapäälliköt ovat yhtä mieltä siitä, että tutkimustyö vaalien alla oli tärkeässä roolissa. Kampanjapäälliköiden mukaan tulevissa eduskuntavaaleissa tutkimuksen rooli kasvaa entuudestaan.

Viime tammikuisten presidentinvaalien kampanjat eivät kampanjapäälliköiden mukaan antaneet paljonkaan eväitä tulevien eduskuntavaalien kampanjoihin. Sähköisen median päätoimittajayhdistyksen järjestämässä keskustelutilaisuudessa Helsingissä arvioivat kolmen pääehdokkaan kampanjoita Tarja Halosen kampanjapäällikkö Markku J. Jääskeläinen, Matti Vanhasen kampanjapäällikkö Jari Flinck ja kokoomuksen tuore puoluesihteeri Taru Tujunen. Kampanjapäälliköt olivat yhtä mieltä siitä, että tutkimustyö vaalien alla oli presidentinvaaleissa tärkeässä roolissa ja tulevissa eduskuntavaaleissa tutkimuksen rooli kasvaa entuudestaan. Presidentinvaali on kuitenkin henkilövaali, eikä siitä ole suoraan siirrettävissä malleja eduskuntavaalikampanjointiin. Uusi media blogeineen ja sähköpostiviesteineen on kuitenkin muuttanut käytäntöjä ja jatkossa myös niillä on entistä tärkeämpi osuus vaalityössä.

Halosen vahvuus arvelutti omia

Tarja Halosen kampanjapäällikkö Markku j. Jääskeläinen kertoi, että istuvan presidentin vahva asema tuotti huolta kampanjan suunnittelussa. Ylimieliseksi leimaamisen vaara vaani tilanteessa, jossa ehdokkaan kannatus mittauksissa oli ylivoimainen kilpailijoihin nähden. Jääskeläisen mukaan kumpaakaan vastaehdokasta, Matti Vanhasta tai Sauli Niinistöä ei asetettu ensimmäisen kierroksen ennakkoasetelmissa Halosen pääkilpailijaksi. Vanhasesta odotettiin kuitenkin koettua kovempaa vastusta pääministeriaseman ja sen tuoman tietopohjan takia. Vanhasen kampanjapäällikkö Jari Flinck puolestaan piti pääministeriyttä Vanhaselle rasitteena, joka pakotti tämän tietynlaiseen varovaisuuteen kampanjassaan.

Niinistön taakse syntyi kansanliike

Kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen arvioi Sauli Niinistön ehdokkuuden olleen Kokoomuksen historiassa poikkeava, koska se mursi hänen mukaansa myytin siitä, että "kokoomukselaiset eivät maksa eivätkä marssi". Niinistön hyväksi tehtiin aivan uudella tavalla talkootyötä ja esimerkiksi Cafe Niinistöjä syntyi laskettujen neljäntoista asemesta useita kymmeniä maan eri puolille. Kysymykseen, hävisikö Niinistö loppujen lopuksi Nato-kantojensa takia, vastasi Tujunen, ettei se hänen arvionsa mukaan ollut ratkaiseva kysymys kansalaisille.

Kampanjapäälliköt yhteistyössä "likaisia temppuja" vastaan

Pääehdokkaitten kampanjapäälliköt kertoivat pitäneensä vaalien aikana useaan otteeseen palavereita, joissa mm. arvioitiin ehdokkaille tehtyjä tarjouksia erilaisiksi media- ja mainostempauksiksi. Tällä yhteistyöllä pyrittiin kitkemään erilaiset ylilyönnit ja "likaiset" temput vaalikampanjoista, mm. siksi, että presidentti-instituution arvovalta maassamme säilyisi. Kampanjapäälliköt koordinoivat myös ehdokkaittensa maakuntamatkoja, jotta haittaavilta päällekkäisyyksiltä säilyttäisiin.

Median vaatimukset käymässä kestämättömiksi

Tarja Halosen kampanjapäällikön Markku J. Jääskeläisen mukaan eri televisio- ja radiokanavien tarve saada ehdokkaita omiin vaalikeskusteluihinsa on ylittämässä mahdollisen rajat. Hänen mukaansa tilanne saattaa johtaa siihen, että jatkossa on järjestettävä ns. "virallisia" yhteisiä vaalipaneeleja, joihin eri mediat saavat tulla yhdessä. Jääskeläinen kertoi myös paikallismedian olevan vaalikampanjoinnin välineenä kasvussa, ehdokkaat pyrkivät paikallisen median avulla ohittamaan valtakunnallisen median ja sen asettaman keskusteluagendan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat