Kampanja: Tekijänoikeudet koskevat myös kirjasimia

Kirjasinohjelmistojen valmistajat käynnistävät loppuviikosta kustantajille, mainostoimistoille, painotaloille sekä graafisen alan oppilaitoksille suunnatun kampanjan, jossa jaetaan yksityiskohtaista informaatiota kirjasinohjelmistojen ja fonttien eli kirjasinten käyttöehdoista eli lisensseistä.

Kirjasinohjelmistojen käyttöoikeuksiin nykyisellään liittyy paljon epätietoisuutta, eikä alalla aina ole tiedossa selkeitä pelisääntöjä. Materiaali postitetaan noin 4 300 organisaatiolle.

Kirjasinohjelmiston valmistajalla on yksinoikeus päättää luovutettavista käyttöoikeuksista. Yleisimmin tämä käyttöoikeuden luovutus tapahtuu lisenssillä, jossa voidaan määrätä mm. kappaleiden valmistuksesta ja kirjasinten eteenpäin luovuttamisesta.

-Lisenssin hankkineen yrityksen tulee kirjasimia eteenpäin luovuttaessaan varmistaa, että myös yhteistyökumppanilla, esimerkiksi painotalolla, on asianmukainen lisenssi kyseiseen kirjasinohjelmistoon, toteaa asianajaja Tapio Susiluoto kirjasinohjelmistovalmistajia edustavasta Asianajotoimisto Susiluoto Oy:stä. -Tyypillisessä käyttöehtojen rikkomistilanteessa juuri tämä varmistusvelvollisuus jätetään täyttämättä.

Kirjasinohjelmiston suunnittelu, tekninen toteutus ja valmistus tulostuskelpoiseksi kestää keskimäärin seitsemän vuotta ja vaatii huomattavaa panostusta ja tietotaitoa. Tämän vuoksi kirjasinohjelmiston käyttö ilman käyttöoikeuksia aiheuttaa valmistajille, suunnittelijoille ja kaikille kirjasinten ja kirjasinohjelmistojen valmistajille vuosittain merkittäviä tappioita.

Kampanjan takana ovat Adobe Systems Nordic, Agfa-Gevaert Ab ja Linotype Library GmbH (Hostmann-Steinberg Suomi Oy).

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat