Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kalle Rovanperä -fanien kysymys sai Tommi Mäkisen vaikeuksiin – Toyota-pomo kaivoi takataskustaan todellisen ässän: "Miksi ei, sellaista ei ole koskaan nähty"

Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 28.04.2020 06:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Rallisivusto DirtFish keräsi lukijoiltaan kysymyksiä, joita nämä halusivat esittää kolmen WRC-tallin päälliköille. Joulu koitti lauantaina, kun M-Sportin Richard Millener, Hyundain Andrea Adamo ja Toyotan Tommi Mäkinen oli tavoitettu vastaamaan kysymyksiin etäyhteyden välityksellä.

LUE MYÖS: MM-rallin muutoksiin liittyy Jari-Matti Latvalan kannalta kiehtova näkymä – Sébastien Loeb aloitti vallankumouksen, joka vaikuttaa yhä: "Siihen kiinnitettiin huomiota aika tavalla"

Valtaosa kysymyksistä käsitteli rallin MM-sarjan tulevia sääntömuutoksia ja sitä, miten olisi mahdollista madaltaa MM-sarjan osallistumiskynnystä, jotta mukaan saataisiin yhä enemmän autonvalmistajia.

Kuljettajista keskusteltiin oikeastaan yhden ainoan kerran. Niin kävi, kun Kalle Rovanperän fanisivusto halusi tietää, kenet tallipäälliköt veisivät toistensa talleista, jos kuljettajia olisi mahdollista varastaa.

Adamo valitsi alkukaudella Toyotalla ihastuttaneen Elfyn Evansin. Perustelu oli hyvin adamomainen.

– Koska minulla ei ole varaa Sébastien Ogieriin! veikeänä vitsailijana tunnettu italialainen lohkaisi.

Myös Millener olisi mitä ilmeisimmin halunnut Evansin, entisen M-Sport-kuljettajan, mutta korvaava valinta löytyi yhtä helposti.

– Meillä oli kaksi fantastista vuotta Sébastienin kanssa. Jos hän haluaa palata, hän on enemmän kuin tervetullut takaisin.

Ogier voitti M-Sportilla kaksi maailmanmestaruutta vuosina 2017–2018. Hän siirtyi talliin nelinkertaisena maailmanmestarina jäätyään yllättäen ilman työpaikkaa, kun entinen työnantaja, päästöhuijauksissa ryvettynyt Volkswagen ilmoitti marraskuussa 2016 lopettavansa ralliprojektinsa välittömästi.

– Kun menimme silloin ralliin, emme ajatelleet, olisiko se hyvä vai huono ralli. Sébastien oli niin tasainen kaikessa, niin ammattimainen. Hän oli todella vahva henkisesti, ja Julien (kartanlukija Ingrassia) oli myös sataprosenttisen sitoutunut. Kaikkien nuorten kuljettajien olisi syytä katsoa sitä, miten Sébastien toimi niinä kahtena vuotena meillä. Niiden mestaruuksien voittaminen oli todella vaikeaa, Millener jatkoi.

Viimeisenä vastausvuorossa oli Mäkinen. DirtFishin Colin Clark huomautti kysymystä esittäessään, että monien mielestä Mäkisellä on Ogier–Evans–Rovanperä-kolmikossa jo valmis unelmakokoonpano.

Mäkinen ei lähtenyt kiistämään tätä näkemystä, mutta toisaalta hän ei myöskään oikein halunnut vastata kysymykseen.

– Totta, olen tällä hetkellä täysin tyytyväinen kuljettajiini. En haluaisi tehdä mitään muutoksia. Odotan vain seuraavaa rallia, missä ikinä se onkin, Mäkinen virkkoi.

Clark ei päästänyt Mäkistä näin vähällä. Hän helpotti tehtävää antamalla Mäkisen valita autoonsa kenet tahansa huoltoalueelta.

– Voit ottaa vaikka (M-Sport-pomo) Malcolm Wilsonin, jos haluat! Clark murjaisi.

Mäkistä nauratti, ja hän mietti pienen tovin. Mutta ei kuitenkaan valinnut Wilsonia.

– Ehkä olisi kiva nähdä Kallen isä.

Kallen isä on tietysti Harri Rovanperä, joka ajoi rallin MM-sarjassa 111 osakilpailua vuosina 1993–2006 Seatilla, Peugeot'llä, Mitsubishillä ja Skodalla – ja voittikin niistä yhden.

– Miksi ei, isä ja poika samassa tallissa. Sellaista ei ole koskaan nähty, Mäkinen perusteli.

Lisää aiheesta:

Tallipaikat rallin MM-sarjassa hupenevat – M-Sportilla mutkikas tilanne yhden huippunimen kanssa: "Olisi hullua ajatella"Kalle Rovanperä sai Sébastien Ogierin hermostumaan – Jari-Matti Latvala kertoo poikkeuksellisesta tilanteesta: "Oli vähän vaikea hallinnoida"Sébastien Loebin paluuta rallin MM-sarjaan uhkaa yksi iso kysymys – M-Sport-pomon tekstiviesti kiteyttää ranskalaismestarin merkityksen: ”Kuvaa sitä hyvin”Sebastien Loebin rinnalla historiaa tehneellä kartturilla on uskomaton tarina: 50-vuotias opettaja lähti Monteen salaa oppilailtaan – "Tästä puhutaan pitkään!"Kilpailijan tallipäällikkökin iloitsi Kalle Rovanperän historiallisesta saavutuksesta – nosti esiin tärkeän huomionJari-Matti Latvalan temppu löi Toyota-pomon ällikällä: piinaava pelko vaihtui lyömättömään tyydytykseen – "Sanat eivät riitä kuvailemaan"
RalliTommi MäkinenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 11:53
    MM-ralli

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • 07:01
    MM-ralli

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä

  • Eilen22:56
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"

  • Eilen22:21
    MM-ralli

    Toyota teki huimaa MM-rallihistoriaa

  • Eilen21:50
    MM-ralli

    Kommentti: Tämän paremmin sitä ei voi enää tehdä – Sebastien Ogier onnistui uskomattomassa tempussa