Jo neljännen perättäisen ralliautoilun maailmanmestaruuden voittanut Tommi Mäkinen teki kuluvan kauden aikana sopimuksen Mitsubishi-tallin kanssa vuosiksi 2000 ja 2001. Monacossa asuva rallimestari arvelee, että alkava sopimuskausi saattaa jopa jäädä uran viimeiseksi.
- Neljäntoista MM-rallin kilpailutahti vuosittain on erittäin rankkaa ja kuluttavaa. Aikaa ei jää juuri muulle, kuten perheelle ja ystäville. Muutenkin olen aina ajatellut, etten aio jäädä sarjaan roikkumaan, mutta katsotaan nyt. Kaksi vuotta on pitkä aika ja sen aikana ehtii tapahtua paljon, Mäkinen muistutti.
Ralliautoilun MM-sarja on viime vuosina muuttunut nopeasti samanlaiseksi kuin F1-luokan GP-sarja. Kilpailutahti on kasvanut, ja samalla sarja on laajentunut todelliseksi MM-sarjaksi, joka käy Pohjois-Amerikkaa lukuunottamatta kaikilla mantereilla.
- Kuluva MM-sarja on ollut myös todennäköisesti sen historian kovatasoisin. En muista, että koskaan olisi ollut näin paljon tehdastalleja taistelemassa näin tasaväkisesti kaikkien kisojen voitoista, Lasse Lampi Mitsubishi-tallista luonnehti.
Vaikka MM-rallit ovat takavuosien kisoihin verrattuna lyhentyneet, kilpailu on kiristynyt. Jokaisessa MM-rallissa on tänäkin vuonna ollut neljä kuusi tehdastallia tavoittelemassa voittoa. Tyypillistä nykyisille MM-ralleille on, että ek-voitot ratkeavat sekunnin osilla, ja rallin johtopaikka vaihtuu useita kertoja yhden etapin aikana.
Monte Carlon voitto kauden huippuhetki
Neljännen mestaruuden varmistuttua hyväntuulinen Mäkinen vitsaili toimittajien kysymyksille.
- Miltäkö tuntuu olla maailmanmestari neljättä kertaa peräjälkeen? Tähän on jo niin tottunut, että olisi paras kysyä, että miltä tuntuu jos ei olisikaan maailmanmestari. Siitä tilanteesta on niin kauan, ettei sitä jaksa muistaa.
Mäkisen neljäs perättäinen maailmanmestaruus on ralliautoilun historiassa saavutus vailla vertaa. Myös Juha Kankkunen on pystynyt neljään MM-titteliin, mutta ainoastaan Kankkunen (1986-1987) ja Miki Biasion (1988-1989) ovat koskaan pystyneet edes kahteen peräkkäiseen mestaruuteen.
- Onhan se hieno saavutus, mutta vaikea sitä on itse sillä lailla ajatella. Koko kauden oli mielessä vain kaksi asiaa: mestaruuden voittaminen ja yritys voittaa niitä kisoja, joita en ole aikaisemmin kyennyt voittamaan, Mäkinen tuumi.
Suomalaismestari onnistui molemmissa tavoitteissaan. Kuluvan kauden neljästä MM-voitosta Monte Carlon ja Uuden-Seelannin rallien voitot olivat Mäkisen uran ensimmäisiä. Niistä Monte Carlo-rallin voitto oli Mäkisen mukaan myös kauden palkitsevin hetki maailmanmestaruuden varmistumisen ohella.
- Kyllä se paras hetki oli. Se on niin poikkeuksellinen ralli, ja kilpailu, jonka jokainen MM-sarjan ammattilainen haluaa voittaa, Mäkinen sanoi.
Voittoon Mäkinen ajoi myös Ruotsin rallissa ja San Remo-rallissa, ja jos loppukausi sujuu Mäkisen suunnitelmien mukaan, listaa jatketaan kuluvan kuun lopussa RAC-rallin voitolla.
- Englantiin on nyt helppo mennä. Ei tarvitse ajatella MM-pisteitä, sen kuin yrittää kaikkensa voittaakseen, Mäkinen arveli.
Supervauhti löytyy keskittymällä
Mäkisen voiton avaimet kaudella 1999 olivat vauhti ja varmuus kaikissa kisoissa ja kaikissa olosuhteissa, sekä kyky löytää liki jokaisesta MM-rallissa muutama erikoiskoe, joilla hän kykeni nostamaan vauhtia rahtusen kovemmaksi kuin vastustajilla.
- Miten se tapahtuu? Sitä on aika vaikea selittää. Koko keskittyminen on sellainen asia, joka tapahtuu automaattisesti harjoitusten aikana. Sitten näille muutamille erikoiskokeille sitä vain löytyy sellainen keskittymisen taso, että yksinkertaisesti mikään muu asia ei ole hetkeäkään mielessä, Mäkinen setvi.
- Kyllä voi sanoa, että kun sellaisen erikoiskokeen ensin mielessään valitsee ja sitten ajaa onnistuneesti, niin se on paras tunne, mitä ammattilainen voi kokea maailmanmestaruuden varmistumisen ohella, Mäkinen muisteli.
Ilman MM-pisteitä Mäkinen jäi vain Toyotan protestin jälkeen Safari-rallissa ja keskeyttämisen takia Kiinan rallissa ja Suomen MM-rallissa.
Koko tallin voitto
Ralliautoilun maailmanmestaruus 1999 jää historian kirjoihin Tommi Mäkisen voittona. Mäkisen mielestä se kuuluu yhtä lailla koko Mitsubishi-tallille, joka on neljän vuoden aikana kyennyt kehittymään Mäkisen kanssa samaa tahtia ja pysynyt ralliautoilun teknisen kehityksen aallonharjalla.
- Tallin teknisen asiantuntijan Lasse Lammen tieto-taito on täysin korvaamaton. Hänellä on pitkä kokemus näistä asioista, sydän tässä hommassa mukana ja täysin periksiantamaton luonne, Mäkinen kiitteli.
- Samanlaisia tärkeitä henkilöitä ovat myös tallin insinöörit ja Pekka Siltanen, joka on taannut sen, että jousitus- ja iskunvaimennuspuoli kehittyy hurjaa vauhtia. Nytkin meillä oli tässä kilpailussa jo uutta tavaraa kokeiltavana, Mäkinen kertoi.
(STT)