Kaahari maksaa vakuutuksestaan enemmän

Moottoripyörän vakuutuksen määrittäminen on juuri sitä korkeampaa vakuutusmatematiikkaa, jota asiakas usein ihmettelee. Hintaan vaikuttavat monet seikat, muun muassa pyörän malli, teho ja paino sekä kuljettajan ikä ja kotipaikkakunta.

–Vakuutuksen taso määritellään monien asioiden summana juuri siksi, että maksu olisi oikeudenmukainen eri kuljettajien kesken. Vahingoille alttiit kuljettajat maksavat enemmän, luonnehtii Tapiolan kehityspäällikkö Jani Nevanperä.

Vauhdille riittää hintaa

Vakuutusyhtiöt eivät mielellään anna edes hinta-arvioita, jos ei tuo pyörää pihaan näytille, mutta hintahaitari on joka tapauksessa hurja.

Pohjola-yhtiön autovakuutusasiantuntija Kyösti Talsi esittää pari esimerkkitapausta. Jos hankkii pyörän noin parikymppisenä nollabonuksilla, hintataso kulkee karkeasti näin:

–Vakuutus matkapyörään, jossa on tehoa 60 kw ja painoa 250 kiloa, maksaa vuodessa kaskolla n. 1100 euroa. Ärhäkkäämmän road racing-pyörän, tehoa 140 kw ja painoa 200 kiloa, vakuutus kaskolla on vuodessa jo n. 2200 euroa.

–Tässä tietysti oletetaan että matkapyörällä ajetaan leppoisasti ja rr-pyörällä haetaan vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Nuori kuljettaja ja tehokas pyörä tarkoittaa korkeampaa vakuutusmaksua.

Tapiolan kehityspäällikkö Jani Nevanperä on samaa mieltä Pohjolan kollegansa kanssa siitä, että moottoripyörien vakuutuksiin ei ole nyt tulossa extrakorotuksia.

Lue myös:

    Uusimmat