K-kaupat menettivät osuuttaan ruokamyynnistä

Kesko kertoo menettäneensä edelleen markkinaosuuttaan ruokakaupassa. K-ruokakauppojen päivittäistavaramyynti kasvoi tammi-maaliskuussa vain 1,5 prosenttia vuotta aiemmasta, vaikka hinnat nousivat reippaasti ja alan kokonaismyynti lisääntyi selvästi.

– Emme ole tyytyväisiä K-ruokakauppojen menestykseen, sanoi pääjohtaja Keskon pääjohtaja Matti Halmesmäki yhtiön osavuosikatsauksen julkistuksessa.

Markkinatutkimusyhtiö Nielsen on arvioinut, että K-ryhmän osuus päivittäistavarakaupan myynnistä laski viime vuonna vajaaseen 35 prosenttiin. Markkinajohtaja S-ryhmän osuus oli lähes 46 prosenttia.

Keskon ruokakauppa kasvoi alkuvuonna kokonaisuudessaan 3,5 prosenttia. Luvussa on mukana myös tukkumyynti.

Yhtiön voitto ennen veroja putosi 16 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 25 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski vajaaseen 2,2 miljardiin euroon.

– Vaikka olen itsekin yllättänyt markkinoiden hiljaisuudesta, näkisin, että kysyntätilanne ei ole näin masentava, vaan alkuvuoden aikana on ollut satunnaisia tekijöitä.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat