K- ja S-ryhmän kilpailu kiristyy

Viime vuoden kehityksellä S-ryhmä ohittaa K-ryhmän markkinajohtajana jo tänä vuonna.

Päivittäistavarakaupan markkinajohtajan K-ryhmän johto kapeni viime vuonna yhteen prosenttiyksikköön. Viime vuosikymmenen alusta lähtien asemia vahvistaneen S-ryhmän markkinaosuus nousi AC Nielsenin päivittäistavarakaupan myymälärekisterin mukaan 34,3 prosenttiin. S-ryhmän markkinaosuus kasvoi 3,2 prosenttiyksikköä edellisvuodesta.

Suuresta lisäyksestä 2,3 prosenttiyksikköä aiheutui Elannon ja HOK:n fuusiosta. Ilman sitä S-ryhmän markkinaosuus kasvoi 0,9 prosenttiyksikköä.

K-ryhmän markkinaosuus laski viime vuonna 0,5 prosenttiyksikköä 35,3 prosenttiin. Tradekan päivittäistavarakaupan markkinaosuus nousi 10,0 prosenttiin, missä oli kasvua 0,3 prosenttiyksikköä. Suomen Sparin markkinaosuus laski 0,6 prosenttiyksikköä 6,8 prosenttiin. Muiden yksityisten markkinaosuus nousi 13,6 prosenttiin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat