Juorulehdet eivät myy entiseen malliin

Keltaisen lehdistön eli juoru- ja iltapäivälehtien lukijamäärät painetussa mediassa olivat viime vuonna kautta linjan selvässä laskussa, selviää Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) tuloksista.

Iltapäivälehtien kamppailussa ei näy voittajaa. Ilta-Sanomilta ja Iltalehdeltä häipyi 124 000 printtilukijaa. Noin 50 000 lukijaa per lehti menettivät viime vuonna myös 7 päivää ja Hymy.

Painettujen lehtien laskua tarkastellessa rohkenee arvioida, että keltaista sanaa ja kuvaa ammennetaan yhä enemmän netistä.

Varsinaisten sanomalehtien painetut julkaisut ovat kestäneet netin painetta paremmin.

Naisten yleisaikakauslehdet jatkavat voittokulkuaan. Naisten erikoislehdet, jotka keskittyvät esimerkiksi terveyteen tai lapsenhoitoon, polkevat puolestaan osapuilleen paikallaan.

Miesten puolella autoilun ja tekniikan lehtien lukijaluvut vähenivät viime vuonna liki kautta linjan.

Lasten- ja nuortenlehtien haastamaton kuningas on edelleen Aku Ankka, joka porskuttaa eteenpäin reilun miljoonan lukijan turvin.

KMT:ssa tutkittiin lähes 190 lehteä. Levikintarkastus Oy:n tilaaman tutkimuksen toteutti TNS Gallup. Se haastattelee vuodessa 24 000:ta ihmistä eri puolelta Suomea, ja haastattelujen pohjalta julkaistaan KMT-raportti kahdesti vuodessa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat