Juomamainosten nainen: Kodinhengettärestä humalahakuiseksi seikkailijaksi

Alkoholia juodaan Suomessa jo selvästi enemmän kuin Välimerellä. LEHTIKUVA
Kuva: LehtikuvaLEHTIKUVA
Julkaistu 06.12.2009 06:53(Päivitetty 09.12.2009 15:08)

Juomamainosten naiskuva on muuttunut tutkimuksen mukaan paljon vuosikymmenten aikana.

1960-luvun lopun naistenlehtien juomamainoksissa nainen kuvataan kodinhengettärenä. Hänen tehtävänsä oli huolehtia miehen ja perheen hyvinvoinnista. Mies näyttäytyy mainoksissa naisen yläpuolella olevana opastajana ja asiantuntijana.

Professori Jukka Törrönen ja tutkija Inka Juslin esittelevät uudessa Yhteiskuntapolitiikka-lehdessä naistenlehtien juomakuvien naista 1960-luvun lopulta 2000-luvulle.

1990-luvulla juomamainoksiin ilmaantui nainen myös julkisissa tiloissa. Tuoreimmissa mainoksissa nainen näyttäytyy nautiskelijana. Hän pääsee nauttimaan elitistisestä kohtelusta ja paikoista.

Nykyään naistenlehtien lukijoita kutsutaan samaistumaan naiseen, joka on humalahakuinen, itsenäinen ja seksuaalinen toimija. Alkoholin taialla nainen irrottautuu arjesta.

(MTV3 - STT)

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa