Junan myöhästelystä voi hakea korvausta

Junien myöhästely koetteli tänään monen matkustajan hermoja ja aiheutti lisäkuluja. Myöhästymisen aiheuttamien kulujen korvaamista varten rautatieasemilta tai Internetistä saa lomakkeen, jolla voi perätä korvauksia rautatieyhtiöltä.

VR-Yhtymä Oy:n viestintäjohtaja Martti Mäkinen sanoo, että asiakkaan tulee osoittaa myöhästymisen aiheuttama vahinko. Lomakkeeseen pitää liittää ylimääräisistä kustannuksista aiheutuneet kuitit.

-Korvauksen käsittelyyn ei mene monta päivää, sillä pyrimme käsittelemään ne mahdollisimman nopeasti. Jos hakemuksia alkaa tulla ruuhkaksi asti, silloin käsittelyaika on pitempi, Mäkinen sanoo.

Rautatieyhtiössä onkin huomattu, että sääolosuhteet ovat selkeästi kasvattaneet korvaushakemusten määrää. Kuluttajavirastossa apulaisjohtaja Päivi Seppälä sanoo, että rautatiekuljetuslaista löytyy pykälä, jonka perusteella korvausvastuu syntyy.

-Lain perusteluissa sanotaan, että myöhästymisen pitää olla useita kymmeniä minuutteja, Seppälä huomauttaa.

Laissa on kuitenkin kohta, joka vapauttaa yhtiön korvausvelvollisuudesta ylivoimaisen esteen sattuessa.

-Nyt herää kysymys, ovatko tällaiset pakkaset sellaisia, joihin ei kykene etukäteen varautumaan. Siihen ratkaisun voi antaa vain joko kuluttajavalituslautakunta tai yleinen tuomioistuin, Seppälä sanoo.

Hän kuitenkin huomauttaa, että pohjoiset olosuhteet asettavat tiettyjä velvollisuuksia palveluntarjoajalle eli tässä tapauksessa VR:lle.

Jos kuluttaja ei ole tyytyväinen VR:n ratkaisuun korvausasiasta, hän voi harkita, viekö asiaa eteenpäin kuluttajavalituslautakuntaan.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat