Junaliikenteen kilpailuttaminen huolestuttaa

Rautatievirkamiesliitto on huolissaan liikenneministeriön aikeista avata rataverkosto kilpailulle. Liiton puheenjohtaja Kari Kallio sanoi, ettei kilpailun avaaminen tuo matkustajille uusia vaihtoehtoja tai edullisempia hintoja.

Kallio puhui tänään liiton 125-vuotisjuhlassa Helsingissä. Hän totesi, että kokemukset bussiliikenteen kilpailuttamisesta Suomessa ja rautatieliikenteen kilpailuttamisesta Britanniassa ovat olleet huonoja.

-Yleisessä tiedossa on, että pääkaupunkiseudun bussiliikenteen kilpailuttamishyödyt on osittain maksatettu henkilöstöllä ja että ulkomaalaisomisteiset yhtiöt ovat alalle tunkeutuessaan harjoittaneet tietoisesti kannattamatonta liiketoimintaa, joka merkitsee tuntuvia hinnankorotuksia jatkossa, Kallio sanoi. Britanniassa kokemukset rautatiekilpailusta ovat olleet kielteisiä niin asiakkaiden, rautatieliikenteen kuin valtion kustannusten kannalta, hän lisäsi.

Kallio epäili, että kilpailun avaaminen rautateillä siirtäisi liikennettä maanteille, heikentäisi junaturvallisuutta ja henkilöstön työsuhdeturvaa. Kilpailun avaamista esitti kesällä liikenneministeriön asettama työryhmä.

Juhlivalla liitolla on noin 2 100 jäsentä. Sen jäsenet toimivat VR-konsernin liikenteenohjauksessa, asiakaspalvelussa, kuljetusten ohjauksessa, hallinnossa, esimies- ja erikoistehtävissä sekä atk-tehtävissä. Seuraavassa liittokokouksessa Rautatievirkamiesliitto harkitsee nimensä muuttamista, sillä VR:n yhtiöittämisen jälkeen jäsenet ovat pääosin toimihenkilöitä. Juhlavuoden kunniaksi liitto julkaisi Simo Komulaisen kirjoittaman historiikin "Kaikin käytettävissä olevin keinoin", joka kuvaa vuosia 1973-98. Juhlarahastonsa tuoton liitto käyttää Aseman Lapset ry:n toiminnan tukemiseen.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat