Julkisiin verkkopalveluihin halutaan laatukriteerit

Valtiovarainministeriön asettama työryhmä ehdottaa kuntien ja valtion viranomaisten ylläpitämiin verkkopalveluihin yhteistä laatu- ja arviointikriteeristöä. Kriteeristöä tarvitaan työryhmän mielestä parantamaan verkkopalvelujen laatua erityisesti palvelujen käyttäjien, kuten kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen näkökulmasta.

Työryhmän ehdotuksen tavoitteena on myös yhdistää perinteisten palvelujen ja sähköisten verkkopalvelujen laadunarviointi. Lisäksi työryhmä ehdottaa mm. julkisten verkkopalvelujen laatukilpailun järjestämistä vuonna 2004.

Työryhmän ehdottamassa arviointimallissa on kolme keskeistä arvioitavaa kokonaisuutta. Ensinnäkin on arvioitava verkkopalvelua tuottavan organisaation kyvykkyyttä ja toimintatapoja, kuten palvelujen johtamista ja palveluprosessien sujuvuutta.

Toiseksi on arvioitava sitä, mitä verkkopalvelun asiakas näkee ruudulla. Tämä tarkoittaa verkkopalvelun helppokäyttöisyyttä, palvelevuutta ja luotettavuutta sekä palvelun avoimuutta ja sen tarjoamia vaikuttamismahdollisuuksia.

Kolmas arvioitava kokonaisuus on verkkopalvelun hyöty asiakkaalle ja organisaatiolle, joka tarkoittaa sähköisen palvelun antamaa lisäarvoa verrattuna esimerkiksi perinteiseen palveluun. Tarjouskilpailu arviointimallia tarkentavan kriteeristön luomiseksi käydään kevään aikana.

Verkkopalveluissa ja sivustoissa on työryhmän mukaan tällä hetkellä suuria laatueroja: ratkaisut ovat usein monimutkaisia ja palvelevat huonosti asiakkaan tarpeita. Suomessa ei vielä ole riittävästi käytössä yhtenäisiä verkkopalvelujen laatukriteerejä, jotka ohjaisivat palvelujen rakentamista ja sivustojen suunnittelua.

Tärkeä kansainvälinen laatusuositus on W3C-organiaation ns. WAI-suositus, joka koskee verkkosivujen saavutettavuutta ja niiden sisältöä erilaisissa toimintaympäristöissä.

(MTV3)

Työryhmän ehdotukset kokonaisuudessaan

Lue myös:

    Uusimmat