JSN: Sisustuslehden kylkiäisliite oli piilomainontaa

Julkisen sanan neuvosto (JSN) on antanut Kodin Kuvalehdelle huomautuksen piilomainonnasta. Langettava päätös annettiin lehden alkuvuoden numerosta, jonka kylkiäisenä tarjottiin 16-sivuista tyyliopasta. JSN:n mukaan valtakunnallisen vaateketjun kanssa toteutetussa liitteessä toimituksellinen ja kaupallinen aineisto sekoittuivat tavalla, joka oli omiaan heikentämään luottamusta tiedotusvälineiden riippumattomuuteen.

Liitteen oli ideoinut ja suunnitellut työryhmä, jossa oli mukana toimituksen edustajien lisäksi vaateketjun markkinointipäällikkö. Kaikki liitteessä esitellyt vaatteet oli valittu ketjun kevätmallistosta. Vaatteista ja niiden materiaaleista käytettiin myötäsukaisia ilmauksia kuten "muodikas", "kaunis", "helppohoitoinen" ja "kauniisti laskeutuva viskoosisekoite".

JSN:n mielestä tyyliopasta ei oltu lähdetty tekemään journalistisin perustein, vaan kyse oli ilmoituksen kaltaisesta liitteestä, jonka jutut olivat tekstimainontaa. Neuvosto painottaa, että tiedonvälityksen uskottavuuden säilyttämiseksi piilomainonta on torjuttava ja raja kaupallisen sekä toimituksellisen aineiston välillä pidettävä selvänä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat