Joutsenlippumerkillä hyvä maine

Yhä useampi kuluttaja pitää joutsenlipulla merkittyjä elintarvikkeita turvallisempina kuin merkitsemättömiä. Kolme neljästä kuluttajasta pitää joutsenlipputuotteita myös muita laadukkaampina. Joutsenlipun tunnistaa peräti yhdeksän kymmenestä suomalaisesta.

Merkin tunnettavuus on ollut samalla tasolla vuodesta 1996. Parhaiten merkin tunnistavat 25-34-vuotiaat naiset. Myös opistotason suorittaneiden, lapsiperheiden ja toimihenkilöiden joutsenmerkkituntemus oli muita väestöryhmiä parempi. Tiedot selviävät Taloustutkimus Oy:n tekemästä tutkimuksesta. Joutsenlipun tuomaan turvallisuuteen uskoo 44 prosenttia vastaajista. Osuus on noussut kaksi prosenttia viime vuodesta.

Lähes kolme neljästä vastaajasta osaa liittää joutsenlipun jalostettuihin ja pakattuihin elintarvikkeisiin. Joka kolmas myös valitsee tällaisista elintarvikkeista aina suomalaisen vaihtoehdon. Taloustutkimus selvitti alkuperämerkkien tunnettuutta sekä laatu- ja turvallisuusmielikuvaa marras-joulukuussa 1999. Tutkimusta varten haastateltiin noin 3800 15-74-vuotiasta suomalaista.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat