Joulupukkikin käyttää entistä enemmän verkkokauppoja

Lähes joka toinen suomalainen aikoo tänä vuonna ostaa joululahjoja verkkokaupoista.

Kaikkein innokkaimpia ostoaikeet ovat 25–34-vuotiaiden keskuudessa, mutta myös 15–54-vuotiaat ilmoittavat keskittävänsä ostoksia verkkoon keskimääräistä todennäköisemmin.

Lähes kaikki ostajat suosivat kotimaisia verkkokauppoja ja enemmistö hankkii lahjansa vain kotimaisista verkkokaupoista. Tiedot käyvät ilmi Itellan teettämästä tuoreesta tutkimuksesta, johon vastasi yli 1000 suomalaista.

Verkko-ostamisen suosiota selittää tutkimuksen mukaan netti-aktiivisuus: ne jotka verkkoa eniten käyttävät muutenkin, ovat myös aktiivisia verkkokaupan asiakkaita. Asuinpaikka ja tulotaso eivät juuri vaikuta verkko-ostamisen suosioon, mutta maaseudulla asuvien kuluttajien keskuudessa aikeet ostaa vain kotimaisista kaupoista kasvavat.

Tavaralahjoja

Itellan kyselyn mukaan enemmistö kuluttajista aikoo ostaa verkosta musiikkia, elokuvia ja pelejä sekä kirjoja ja lehtiä.

Naisia kiinnostaa eniten muoti ja vaatteet, kauneus ja terveys, kalusteet ja sisustus, kirjat ja lehdet sekä lelut. Miesten kiinnostuksen kärjessä taas ovat kulutus- ja viihde-elektroniikka, harrastusvälineet sekä musiikki, elokuvat ja pelit.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat