Joulupukki toi kaksi kännykkää – voiko kytkykaupan purkaa?

Suurin osa on tyytyväinen saatuaan joululahjaksi tämän sesongin suosikin: tabletin tai kännykän. Mutta entäpä jos kännyköitä tulikin kaksin kappalein ja vieläpä liittymineen päivineen? Kysyimme DNA:lta, Elisalta ja TeliaSoneralta onko tuolloin kaupan purkaminen mahdollista.

DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko pitää kytkykaupan, (jossa siis laite ja liittymä ovat toisiinsa sidottuja) purkamista mahdollisena, mutta ei kovinkaan tyypillisenä.  Elisalla ja TeliaSoneralla puoletaan kytkykauppoja ei enää tehdä lainkaan. 

– Meillä kytkykaupan osuus on hyvin pieni koko myynistämme, sillä muut maksutapavaihtoehdot ovat vallanneet markkinoita. Meillä suositumpi on esimerkiksi maksuaikamalli, jolloin puhelimelle taataan tietyksi ajaksi koroton ja kuluton maksuaika, Aavikko selvittää. 

DNA:n Aavikon mukaan kaupan purkaminen on mahdollista vain siinä tapauksessa, jos asiakas on todella saanut kaksi puhelinta tietämättään, vaikkapa lahjaksi.

– Tuolloin henkilölle on hankittu myös kaksi uutta puhelinnumeroa, jolloin tuplaostos ei välttämättä ole paljastunut, Aavikko toteaa. 

TeliaSoneran tiedottaja Mira Kettunen puolestaan sanoo, että lähtökohtaisesti määräaikaista kytkysopimusta ei voi purkaa. TeliaSonera lopetti kytkysopimusten kaupan ennen joulua, mutta niitä on edelleen kuitenkin voimassa. 

Kännyköiden tai tablettien vaihtaminen tai palauttaminen on Elisan myynti- ja markkinointijohtaja Pasi Vannisen mukaan joulun jälkeen erittäin harvinaista. Samaa mieltä ollaan DNA:ssa ja TeliaSonerassa. 

– Ehkä ihmiset miettivät kalliimman lahjan antamista vähän tarkemmin ja koordinoivat muiden kanssa, jotta useammalta ihmiseltä ei tule samanlaista lahjaa, Elisan Vanninen sanoo.

- Yleensä ihmiset eivät ole ostaneet laitteita kytkysopimuksella lahjaksi, paitsi ehkä omille alaikäisille lapsilleen. Laitehankinnat tehdään pääasiassa itselle tai lahjansaajan toiveen mukaan, joten alkujaan valittu malli on sopiva, TeliaSoneran tiedottaja Mira Kettunen puoletaan perustelee. 

Kaikki ovat sitä mieltä, että lähtökohta puhelimien tai tablettien vaihtamisessa tai kaupan perumisessa on aina käyttämättömyys. Vaihtoja ja purkuja (jopa kytkyjen) mietitään loppujen lopuksi aina tapauskohtaisesti.

– Ensimmäinen ja tärkein lähtökohta on se, että puhelimen pitää olla uusmyyntikelpoinen. Tuolloin pystymme alkaa miettiä kaupan vaihtoja tai jopa purkuja, Aavikko sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat