Joulun alennusmyynneissä kannattaa olla tarkkana

Joulun alennusmyynnit kolkuttavat jo ovella, mutta toistaiseksi suuria kampanjoita ei ole vielä ollut.

Viime vuosina alet ovat alkaneet jo ennen joulua, kun perinteisesti kampanjat ovat alkaneet vasta joulun välipäivinä.

– Alennuskampanjat varmasti riippuvat myös siitä, miten joulukauppa yleisesti sujuu lähiviikkoina, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Henri Telkki muistuttaa, että alennusmyynti on kestoltaan rajattu, ja alennuksen pitää olla alennus elinkeinonharjoittajan aikaisemmin perimästä hinnasta.

Ale-prosentteja ei näin voi laskea muiden myymälöiden tai ovh-hinnasta.

Telkki muistuttaakin, että vaikka tuotteessa olisi kova alennusprosentti, saman tuotteen voi silti saada jostain muualta halvemmalla.

– Hintojen vertailu kannattaa aina, vaikka tuote olisi reilussakin alennuksessa.

Kausituotteisiin, kuten ilotulitteisiin, alennusmyynnit eivät usein sovi. Kausituote on myynnissä vain vähän aikaa, joten kaupan normaalisti perimää hintaa on vaikea määritellä.

Lain mukaan palautusoikeutta ei ole

Vaikka moni kuvittelee, että kaikilla tuotteilla on palautusoikeus, lain mukaan palautusoikeutta ei ole sen paremmin normaalihintaisella kuin alennustuotteellakaan.

Jos tuote on virheetön, asiakkaalla ei ole vaihto- tai palautusoikeutta. Usein normaalihintaiselle tuotteelle tarjotaan palautusoikeutta kuitenkin hyvän asiakaspalvelun nimissä.

Telkin mukaan alennettu tuote kannattaa tarkistaa hyvin, koska joskus alennus voi johtua myös tuotteen kunnosta.

– Alennetut tuotteet eivät tietenkään eroa normaalihintaisista virhevastuun osalta, myös niiden pitää olla kunnossa.

Verkkokauppaa ja muuta etämyyntiä koskevat kuitenkin eri säännöt. Verkkokaupassa on kahden viikon palautusoikeus riippumatta siitä, ovatko tuotteet normaalihintaisia vai eivät.

Kaupan liitto: joulukauppa viime vuoden tasolla

Kaupan liitto ennustaa, että tämän vuoden joulukauppa on viime vuoden tasolla. Liiton perinteisen joulukyselyn mukaan erityisesti alle 40-vuotiaat naiset sekä alle kouluikäisten ja teini-ikäisten lasten perheet aikovat jonkin verran lisätä rahankäyttöään.

– Toisaalta yllättävää, mutta toisaalta suomalaisilla on edelleen rahaa, vaikka ostovoima on pudonnut ja työttömyys on lievästi kasvussa, Pekkala sanoo.

– Ei se varmasti niin merkittävästi heilauta joulukauppaa, koska meillä on kuitenkin edelleen varaa pitää sellaista joulua yllä mitä on ollut aikaisemminkin.

Verkkokaupan uskotaan kasvavan jälleen tänä jouluna, mutta Pekkala ei vielä uskalla arvioida, kuinka suurta kasvu on.

Kaupan liiton kyselyn mukaan runsas neljännes kuluttajista aikoo tehdä jouluhankintoja myös verkosta. Erityisen ahkerasti verkkokauppoja käyttävät alle kouluikäisten lasten vanhemmat, joista lähes puolet aikoo tehdä jouluostoksia verkosta.

Verkko-ostoksia jouluksi tekevistä viidesosa aikoo lisätä kulutustaan, kun vain kivijalkakaupoissa asioivista näin tekee kymmenesosa.

Lue myös:

    Uusimmat