Joulumyynti kasvoi viime vuodesta

Kaupan joulumyynti on vetänyt ennakoidusti. Kaupan keskusliitto arvioi jo marraskuussa, että joulukaupan arvo kasvaisi viime vuodesta noin 3,5 prosenttia eikä arviota ole ollut tarvetta oleellisesti muuttaa. Sillä päästäisiin normaaliin joulukauppaan tai hieman sen yli.

-Toimialakohtaiset erot ovat suuria, mutta keskimäärin liikuttaneen 3,5-4 prosentissa, sanoi Kaupan Keskusliiton toimitusjohtaja Guy Wires. Wireksen mukaan Etelä-Suomen pakkaset ja lumi ovat näkyneet urheiluvälineiden myynnissä. Myös alkoholijuomat ovat menneet erittäin hyvin kaupaksi.

Ehkä keskimääräistä heikommin on käynyt lahjatavarakauppa eli erilaisten koristeiden ja pikkuesineiden myynti.

Vaikka joulumyynti yltäisi haitarin yläpäähän eli 4 prosenttiin, viime vuoden 5,3 prosentin kasvuluista jäädään kauaksi. Tuolloin vauhti oli toiseksi kiivainta laman jälkeen. Ennätys tuli 1998, jolloin kauppa kirjasi myyntiinsä 5,9 prosentin lisäyksen. Yhtenä syynä viime vuoden erinomaiseen myyntiin pidettiin euroon siirtymistä. Ihmiset kuluttivat markkoja edessä olevan rahavaihdoksen vuoksi.

Tänä vuonna tavanomaista selkeästi suurempi veronpalautusten potti toi vipinää kauppoihin. Wireksen mukaan voi hyvinkin olla, että palautusten jälkeinen viikonloppu oli tämän vuoden vilkkain. Viimeisten joukossa joulumyynnistä pääsevät hyötymään ruokakaupat, sillä se ajoittuu kahteen joulua edeltävään viikkoon. -Kyllä tämä kohtuullisen hyvältä kaikkiaan näyttää, Wires sanoi.

Joulunkuun vähittäismyynnin lasketaan olevan noin 2,5 miljardia euroa. Joulusta tuleva osuus on noin 700 miljoonaa euroa. Siihen lasketaan lahjat, joulutarvikkeet ja jouluruuat.

Rahaa kulutetaan keskimäärin 500 euroa

Nelihenkiselle perheelle joulu tuo keskimäärin 500 euron lisälaskun. Yhtä henkeä kohden päästään keskimäärin noin 130 euroon. Kuluttajien väliset erot ovat kuitenkin suuria ja rahakkaimmat voivat hyvinkin kirjata joulusta 2000 euron lisän kulutukseensa.

Joulu on poikkeuksellisen tärkeätä myyntiaikaa lelukaupalle, sillä 60 prosenttia vuoden myynnistä tulee silloin. Myös lahjavarakaupasta 40 prosenttia myynnistä tulee joulukaupasta. -Kirjakaupoissa osuus on 20 prosenttia ja kukkakaupoissakin lähes yhtä paljon, Wires kertoi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat