Joulumyynti jäi toissa vuoden tasolle

Kuluttajat panivat jäitä hattuun jouluostoksilla. Myynti jäi Suomen Kaupan Liiton mukaan suurin piirtein edellisvuoden tasolle. Kuluttajien varovaisuus alkoi näkyä kaupoissa sitä selvemmin, mitä lähemmäs joulua tultiin.

Kauppiaiden mielestä ostointoa hillitsivät julkisuuden synkeät talousviestit, sillä kuluttajien oma taloudellinen tilanne on edelleen hyvä.

- Kehitys oli yllättävä, koska aiemmin kuluttajien reagointi taantumauutisiin on ollut hitaampaa, Kaupan Liitossa äimistellään.

Vähittäiskaupan myynti oli viime kuussa yhteensä noin 3,7 miljardia euroa, josta joulukaupan tuoma lisä oli noin 950 miljoonaa. Kumpikin luku on suunnilleen samaa tasoa kuin vuotta aiemmin.

Vielä marraskuun lopulla Kaupan Liitto odotti, että joulumyynti kasvaisi 2-3 prosenttia. Siihen nähden tulos on heikko, mutta ei mikään jättipettymys.

- Tässä tilanteessa tähän ollaan periaatteessa ihan tyytyväisiä, sanoi liiton asiamies Matti Räisänen.

Alennusmyynnit alkoivat monessa kaupassa jo ennen joulua eli entistäkin aiemmin. Sekin lienee osittain verottanut myynnin arvoa, mutta toisaalta tarjouskampanjoiden uskotaan myös vetäneen liikkeisiin asiakkaita.

Alekauppa normaalivedossa

Viime vuonna alennusmyynneissä myytiin tavaraa 240-250 miljoonalla eurolla. Räisänen arvioi, että suunnilleen samoihin lukemiin ylletään nytkin. Kentältä saatujen tietojen perusteella alet ovat tosin lähteneet käyntiin varsin vaihtelevasti. Toisissa liikkeissä kauppa käy nyt erittäin hyvin, toisissa heikommin.

Myös joulukuun myynnissä oli isoja eroja toimialojen ja myös yksittäisten yritysten kesken.

Selvimmin myynnin arvon kasvu hidastui käyttötavarakaupassa. Taantumatunnelmissa "raskaat" hankinnat jäävät kuluttajilta helposti tekemättä, tai ainakin huonekalujen tai kodinkoneiden ostoa harkitaan tavallista perusteellisemmin.

Joulukuun kokonaismyynnin kasvua jarrutti myös rautakauppa, jonka myynti on kärsinyt rakentamisen alamäestä. Kodinkoneliikkeissä sen sijaan myynnin arvoa nakersi hintojen lasku.

Alkuvuosi meni kaupalta vielä niin vauhdikkaasti, että koko viime vuoden myynnin arvo yltänee vielä 5-5,5 prosentin kasvuun. Tämän vuoden näkymiä Kaupan Liitto aikoo seuraavan kerran arvioida vasta helmikuun alkupuolella.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat