Joulukuu toi ruotsinlaivoille tukun matkustajia

Ruotsinlaivojen matkustajamäärät ovat kasvaneet joulukuussa.

Joulun ajan myynti on Viking Linen mukaan ollut poikkeuksellista. Myös Tallink Silja povaa kasvua loppuvuodelle.

– Joulun risteilyt ovat erityisesti olleet kysyttyjä. Se on varmaan niin, että ihmiset haluavat tulla valmiiseen joulupöytään. Meillä oli odotukset ylipäätään positiiviset joulun ajan markkinoille, koska Grace on valttinamme ja se herättänyt kiinnostusta risteilymatkustamiseen, toteaa Viking Linen Suomen markkinajohtaja Anni Kallioniemi.

Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schultsin mukaan joulukuun myynti on sujunut yli odotusten.

– Jos kaikki pitää paikkansa, niin joulukuu on meidän tämän vuoden paras kuukausi.

Kasvua on tulossa kaikille Tallink Siljan reiteille, kertoo toimitusjohtaja.

– Tallinnan suunta vetää jatkuvasti kuin se on vetänyt koko vuoden. Sinne menee ihmiset päiväristeilyllä ostelemaan ja katsomaan kauppoja Tallinnan vanhaan kaupunkiin. Sitten on myös Ruotsi. Sekä Turun että Helsingin menot ovat erittäin vahvasti käytettyjä. Ihmiset ovat taas vähän iloisemmalla mielellä kuin ehkä viime vuonna. Yritykset pitävät enemmän pikkujouluja, eli kaikki asiakassegmentit ovat olleet hyvässä kasvussa.

Viking Grace hallitsee

Viking Line kertoo hallitsevansa Turun ja Tukholman välistä liikennöintiä Gracen avulla jo lähes 60 prosenttisesti. Kasvua laivayhtiön matkustajamäärissä on tullut marraskuuhun mennessä lähes kolme prosenttia Ruotsin ja Suomen välisellä reitillä. Tallinkilla menee heikommin, matkustajamäärät tippuivat marraskuussa yhdeksän prosenttia viime vuoteen verrattuna.

– Emme kilpaile vain laivayhtiöiden kesken, vaan kilpailemme kaikesta vapaa-ajanvietosta. Eli tämän vuoden matkustajamäärät tulevat olemaan samat kuin edellisenä vuotena, kertoo Schults.

Hinnat vaihtelevat risteilystä riippuen

Tallin Siljan tiedotuspäällikkö Marika Nöjdin mukaan keskimääräistä risteilyhintaa on vaikea antaa, koska hinnat vaihtelevat hyttiluokan, päivän ja laivan täyttöasteen mukaan.

Vikingillä tavallisissa risteilyssä hinnat myös vaihtelevat. Vikingistä kerrotaan, että esimerkiksi jouluristeilylle pääsi Helsingistä Tukholmaan reilulla 200 eurolla B-luokan hytissä. Turusta risteily oli hieman edullisempi, noin 130 euroa, kun laivana oli Amorella.

Ei uusia laivoja

Uusia laivoja ei kumpikaan laivayhtiö ole tilaamassa. Molemmat yhtiöt uudistavat vanhoja laivoja matkustajien houkuttelemiseksi. Esimerkiksi Tallink Silja vie Silja Serenaden telakalle heti tammikuussa. Viime vuonna taas Viking Line uudisti vanhoja laivojaan Gabriellaa ja Mariellaa.

Tallinkilla Silja Serenaden remonttiodotukset ovat korkealla.

– Suomen ja Ruotsin välinen liikennöinti on ollut hiljaista viime vuosina ja kasvu on hiljentynyt. Me uskomme, että modernisoitu laiva tulee olemaan uudella tasolla. Me investoimme siihen 10 miljoona euroa ensi vuonna. Ja uskomme, että se tulee vastamaan niitä odotuksia, mitä nykyajan matkustamisesta odotetaan, Margus Schults toteaa.

Viking Linen Kallioniemen mukaan laivojen remontoiminen on kilpailun takia tärkeää.

– Telakoitumisen yhteydessä tehdään aina teknisten tarkastuksen lisäksi pieniä päivityksiä. Viimeksi taisimme Gabriellalla remontoida uusiksi kokoustiloja ja Mariellalla uudistettiin vuosi sitten ravintolaosaa. Pientä fiksausta täytyy tehdä. Ne lisäävät asiakasviihtyvyyttä ja ovat tärkeitä.

Myös Silja Symphony lähtee telakalle uudistumaan ensi vuoden loppu puolella. Margus Schultsin mukaan remontit ovat parempi keino, kuin uuden laivan tilaaminen. Puhtaasti hinnan takia.

– Kun lähdetään uutta laivaa rakentamaan, niin se on muutaman sadan miljoonan euron investointi. Laivamme ovat teknisesti vielä erittäin hyvässä kunnossa, ainoastaan palvelukonseptia täytyy modernisoida.

 

Lue myös:

    Uusimmat