Joulukauppa lamaa edeltäneelle tasolle

Joulukaupan arvo nousi markkamäärissä nyt ensi kertaa lamavuosien jälkeen 1980-luvun huippuvuosien tasolle. Joulukauppaa tehtiin tällä kertaa noin 3,5 miljardilla markalla, arvioi Kaupan Keskusliiton toimitusjohtaja Guy Wires. Hänen mukaansa joulukauppa sujui jokseenkin odotetulla tavalla.

Kaupan myynnin kasvu kuitenkin hidastui viime vuodesta. Joulukauppa lisääntyi tänä vuonna noin 4,5 prosenttia, kun kasvuprosentti vielä viime vuonna oli kuusi.

-On syytä huomata, että meillä oli takana viisi kovaa kasvuvuotta. Joulumyyntikään ei voi lisääntyä loputtomiin sillä tahdilla, Wires muistuttaa. Hänen mukaansa tänäkin vuonna ovat kauppansa tehneet hyvin perinteiset jouluartikkelit. Niihin lukeutuvat mm. kirjat, lelut ja kodintekniikka. Millennium kuitenkin vaikutti myyntiin lisäämällä ainakin kameroiden ja filmin menekkiä.

Sunnuntaista vetoapua

Guy Wiresin mukaan sunnuntaimyynti auttoi oleellisesti joulukauppaa tänä vuonna. Tällä kertaa adventtiaikana tehtiin joulukauppaa viitenä sunnuntaina. EU-huippukokous tosin hieman yllättäen vei kaupoilta sunnuntaiasiakkaita.

Joulumyynti paikkaa vähittäistavarakaupan alkuvuoden myyntilukuja, jotka jäivät selvästi alle ennakoidun. -Emme pääse koko vuoden osalta odotettuun kasvuun, kylläkin lähemmäksi tavoitetta, Wires toteaa.

Kaupan Keskusliiton toimitusjohtaja muistuttaa myös, että vallitsevan trendin mukaan tavarakauppa ei kasva niin nopeasti kuin eräät muut palvelut. Trendi suosii Wiresin mukaan mm. viihdekulttuuria ja kännykköjen käyttämistä.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat