Joulukaupasta odotetaan ennätyksellistä

Kaupan Keskusliitto ennustaa, että joulukauppa on tänä vuonna viisi prosenttia vilkkaampaa kuin viime vuonna. Ennuste pohjautuu arvioon kuluttajien ostovoiman kasvusta ja säästämisasteen laskusta sekä kaupan kasvuun vuositasolla.

Tänä vuonna kaupat voivat pitää ovensa auki kolmena sunnuntaina ennen joulua. Ensimmäinen sunnuntaiaukiolopäivä on 29. marraskuuta ja viimeinen 20. joulukuuta. Varsinaisen joulukaupan vähittäismyynnin arvioidaan olevan tänä vuonna noin 3,3 miljardia markkaa, eli hieman alle 700 markkaa per kansalainen.

Mikäli joulukauppa ennustusten mukaan kasvaa, joulu on jo kaupalle viides perättäinen nousevien myyntilukujen joulu.

Kaupan Keskusliiton toimitusjohtaja Guy Wires kertoo, että ennuste perustuu mm. kotitalouksien ostovoiman kasvuun ja säästämisasteen laskuun.
-Kotitalouksien ostovoima kasvaa tänä vuonna kolme prosenttia ja säästämisaste laskee alenee hiukan. Säästämisasteen laskun uskotaan vapauttavan kulutukseen miljardi markkaa.

Odotuksia joulukauppaan kaupan väessä herättää myös kuluttajien optimismi.
-Kuluttajien luottamus talouteen on tänä vuonna pysynyt ennätystasolla, vaikka optimismi aivan viime aikoina on jonkin verran hiipunut. Toisaalta keskustelu Aasian taloudellisesta kriisistä ja Venäjän kriisistä ei ole vaikuttanut suomalaisten ostokäyttäytymiseen.

Vilkkainta viikko itsenäisyyspäivästä

Pluspuolelle Wires laskee vielä veronpalautusten maksun itsenäisyyspäivän jälkeisellä viikolla sekä arkipäivien lisäaukiolotunnin, mikä mahdollistaa kaupan pitämisen auki iltayhdeksään.

Miinuspuolella on ainoastaan sunnuntain myyntipäivien vähäisyys. Tänä joulusesonkina kaupat ovat auki vain kolmena sunnuntaina, koska yksi sunnuntaista osuu itsenäisyyspäivän kohdalle.
-Tämä siirtää joulukaupan painopistettä lähelle joulua. Joulukauppa huipentuu itsenäisyyspäivän sunnuntain jälkeiseen viikonloppuun, jolloin veronpalautukset ovat jo ihmisten tileillä, Wires ounastelee.

Joulukaupasta lähes 30 prosentin kasvu

Wires kertoo, että koko vähittäiskaupan markkamääräinen myynti on joulukuussa 15,5 miljardia markkaa. Siitä varsinaisen joulukaupan osuus on 3,3 miljardia markkaa, joten se lisää kokonaismyyntiä lähemmäs noin 27:ää prosenttia.

Joulukauppa on kasvussa jo viidettä vuotta. Viime jouluna myynti nousi markoissa toissavuoteen nähden viitisen prosenttia, eli kasvu on tasaista. Myyntivolyymissa kulutuksen huippuvuoden 1988 taso saavutetaan tällä vauhdilla vuoden 2000 joulukaupassa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat