Joulu-Concordet Ivalon sijasta Rovaniemelle

Ensi sunnuntainen Lapin Concorde-lento joutuukin laskeutumaan Ivalon sijasta Rovaniemelle. Syynä on Ivalon kiitotien epätasaisuus, joka taas johtuu epäonnistuneesta asvaltoinnista. Urakoitsijan kone jätti kiitotien asvaltin muutaman millin aalloille. Air France haluaa säästää Concorde-yliäänikonettaan ja siirsi lennon Rovaniemelle. Suomalaiset kiistävät ranskalaisten mittaustulokset mutta kenttä luvataan korjata ensi talveksi. Ivalon kentän asvaltointi maksoi kahdeksan miljoonaa markkaa.

Viime kesänä päällystettyyn Ivalon lentokentän kiitotiehen jäi siksi pahoja virheitä, että ne joudutaan korjaamaan ensi vuonna. Kiitotien epätasaisuuden takia ensi sunnuntain Concorde-lento laskeutuu Ivalon sijasta Rovaniemelle. Liiallisen tärinän ovat lähdöissä havainneet myös Hornet-lentäjät.

Air Francen asiantuntijat ovat käyneet mittaamassa kiitotien tasaisuuden ja todenneet, ettei se täytä Corcordelle asetettuja vaatimuksia, Ivalon lentoaseman päällikkö Matti Sorvari kertoo. Air France päätti mittaustulosten perusteella siirtää Ivaloon kaavaillun joululennon Rovaniemelle, mistä matkustajat viedään ilmeisesti Boeing 757:llä edelleen Ivaloon ja taas takaisin Rovaniemelle. Molemmat koneet saapuvat samana päivänä Lontoosta.

Sorvari korostaa, että Ranskan ilmailuviranomaiset ovat asettaneet normaalia tiukempia vaatimuksia kentille, joille Concordet saapuvat. Yli 20 vuotta käytössä olleiden yliäänikoneiden rakenteita halutaan säästää, jotta niillä voidaan lentää ainakin vuoteen 2007 asti. Sorvari korostaa, että päällystystyön tulos on kansainvälisten normien mukainen puutteista huolimatta. Normaaleissa reittikoneissa pinnan paikoittaista lievää aaltoilua ei tunnista. Tosin ilmavoimien Hornet-lentäjät ovat havainneet tärinän parilähdöissä. Parilähdössä koneet starttaavat reunakaistoilta, joilla pinnan aaltoilu on voimakkaampaa.

Kenttä remonttiin

Sorvari pitää joka tapauksessa selvänä, että kiitotien pinta korjataan ensi kesänä. Lentoyhtiöille on saatava varmuus, ettei kenttä aiheuta ongelmia, hän huomauttaa. Pulmat havaittiin jo kiitotietä uusittaessa. Urakoitsijan Saksasta hankkiman tuliterän asvaltin levittimen tasausautomatiikka ei toiminut kunnolla. Levittimen perä teki pientä liikettä ja jätti jälkeensä loivaa aaltoa. Aalloissa on kyse vain muutamista milleistä. Työtä vastaanotettaessa urakan tehneen rovaniemeläisen Savatie Oy:n kanssa sovittiin, että tarvittavista korjauksista keskustellaan talven jälkeen. Kiitotien pintaremontti maksoi kaikkiaan noin kahdeksan miljoonaa markkaa.

Sorvari tähdentää myös, että ranskalaisten käyttämä mittausmenetelmä on epätarkka. Sitä ei hyväksytä mm. Suomessa. Olemme toimittaneet Air Francelle omien mittauksien tulokset. Ne eivät tosin ehdi vaikuttaa ainakaan ratkaisuun, jolla Corcorden ensi sunnuntain lento siirrettiin.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat