Joukkoviestintämarkkinat 3,6 mrd euroa 2002

Suomen joukkoviestintämarkkinat kasvoivat viime vuonna prosentin edellisvuodesta.

Hidas kasvu johtui Tilastokeskuksen mukaan lähinnä mediamainonnan supistumisesta toisena perättäisenä vuotena.

Koko joukkoviestinnän liikevaihto nousi Tilastokeskuksen tänään julkistamien tietojen mukaan 3 583 miljoonaan euroon vuonna 2002. Joukkoviestinnän osuus bruttokansantuotteesta pysyi 2,6 prosenttina. Graafisen joukkoviestinnän liikevaihto nousi viime vuonna 2 564 miljoonaan euroon eli 71,6 prosenttiin koko joukkoviestinnän liikevaihdosta. Sähköisen viestinnän liikevaihto kohosi 703 miljoonaan euroon ja tallenneviestinnän 315 miljoonaan euroon.

Päivälehtien liikevaihto supistui 2 prosenttia 936 miljoonaan euroon. Aikakauslehtien liikevaihto nousi 630 miljoonaan euroon ja kirjojen 477 miljoonaan euroon. Mainospainotuotteiden tuotanto laski 312 miljoonaan euroon.

Online- ja internetpalvelujen myynti supistui viime vuonna 6 prosenttia 60 miljoonasta eurosta 56 miljoonaan euroon. CD-ROM-tallenteiden myynti laski 22 prosenttia 26 miljoonaan euroon. DVD-tallenteiden myynti kasvoi samaan aikaan 86 prosenttia 50 miljoonaan euroon.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat