Joukkoviestinnän liikevaihto jatkoi kasvuaan

Joukkoviestinnän kokonaisliikevaihto on kasvanut kahden viime vuoden aikana. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 1996 se oli viisi prosenttia edellisvuotista suurempi eli yhteensä 17,5 miljardia markkaa.

Graafisen viestinnän osuus on edelleen hallitseva 70 prosentin liikevaihdollaan. Sanomalehtien osuus liikevaihdosta on 30 ja aikakauslehdistön 18 prosenttia. Suomalainen aikakauslehdistö on kasvattanut osuuttaan mainosmarkoista toisin kuin muualla Euroopassa.

Yleisradion ja MTV3:n liikevaihto oli viime vuonna yhteensä 2,6 miljardia markkaa. Ne hallitsevat lähes kolmea neljännestä sähköisen viestinnän kokonaisliikevaihdosta. Viime vuonna yleisradiotoiminnan talouden kasvu kuitenkin hidastui selvästi.

Eniten viime vuonna on kasvanut CD-romien, kuvatallenteiden, on line-tietopalvelujen ja kaapelitelevisiotoiminnan liikevaihto. CD-romien myynti jopa kolminkertaistui, mutta se edustaa silti vain yhtä prosenttia joukkoviestinnän kokonaisliikevaihdosta. Videoiden myynnin ja vuokrauksen liikevaihto kasvoi yli kymmenen prosenttia ja oli 360 miljoonaa markkaa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat