Joukkoviestinnän kasvu hidastui 0,5 prosenttiin

Suomen joukkoviestinnän markkinoiden kasvu hidastui Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna 0,5 prosenttiin. Markkinat kasvoivat tänään julkistettujen tietojen mukaan vain 17 miljoonaa euroa ja nousivat 3542 miljoonaan euroon.

Joukkoviestinnän markkinoiden osuus bruttokansantuotteesta jatkoi edellisen vuosikymmenen alussa alkanutta laskua. Se supistui prosenttiyksikön kymmeneksen edellisvuodesta ja oli 2,6 prosenttia. 90-luvun alussa osuus oli puoli prosenttiyksikköä korkeampi.

Joukkoviestinnän markkinat kasvoivat 90-luvun jälkipuoliskolla 4-5 prosentin vauhtia. Viime vuonna markkinoiden hidas kasvu johtui mediamainonnan taantumisesta. Joukkoviestinnän pitkän ajan kasvuvauhti on jäänyt hieman bruttokansantuotteen kasvua hitaammaksi. Graafisen joukkoviestinnän markkinat supistuivat hieman 2551 miljoonaan euroon. Niiden suhteellinen osuus joukkoviestinnän markkinoista laski 0,2 prosenttiyksikköä 72 prosenttiin.

Sähköisen viestinnän markkinaosuus nousi 19,4 prosenttiin, missä kasvua edellisvuodesta oli 1,4 prosenttiyksikköä. Tallenneviestinnän markkinaosuus kasvoi 4,3 prosenttiyksikköä 8,6 prosenttiin. Sähköisen viestinnän markkinat kohosivat 688 miljoonaan euroon ja tallennemarkkinat 304 miljoonaan euroon.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat