Joukkoliikennelakon päättymisestä ei merkkejä

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen lakko jatkuu. Sovittelu keskeytettiin tuloksettomana myöhään tiistai-iltana valtakunnansovittelijan toimistossa. Neuvottelujen jatkamisen aikataulusta ei ole sovittu mitään.

Edellytykset kiistan pikaiselle selvittämiselle eivät vaikuta hyviltä, sillä neuvottelujen keskeydyttyä Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela syytti kuljettajajärjestöjä lisävaatimusten esittämisestä.

Lonka ei jättänyt sovintoesitystä

Piirisovittelija Esa Lonka ei jättänyt sovintoesitystä, koska siihen ei hänen mukaansa ollut edellytyksiä. Lonka ei pitänyt mahdottomana sitä, että neuvotteluja voitaisiin jatkaa jo keskiviikkona. -En kyllä tältä istumalla pidä sitä kauhean todennäköisenä. Olen tietysti yhteydessä osapuoliin, Lonka sanoi puolenyön aikaan.

Kolmatta päivää jatkuvat työtaistelu on pysäyttänyt Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten linja-autot, metron ja raitiovaunut. Lakkoon osallistuu noin 3300 kuljettajaa. Lakko ei koske rautateiden lähiliikennettä. Neuvottelut ovat junnanneet paikallaan maanantain aamuyöstä lähtien. Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton (AKT) puheenjohtajan Kauko Lehikoisen (sd.) mukaan sen jälkeen ei ole tapahtunut minkäänlaista liikahdusta. -Neuvottelut ovat voineet mennä taaksepäinkin. Näillä näkymin lakko voi kestää muutaman päivän, koska uusista tapaamisista ei ole sovittu, Lehikoinen arveli. Neuvottelut etenivät tiistaina siten, että Lonka keskusteli erikseen työantaja- ja työntekijäpuolen kanssa. Missään vaiheessa osapuolet eivät istuneet saman pöydän ääressä.

Parvela: Sopimusten

yhdistämistä vaaditaan Lonka kertoi, että neuvotteluissa keskusteltiin tiistaina eräistä "uusistakin asioista" täsmentämättä tarkemmin, mistä oli kyse. Autoliikenteen työnantajaliiton Parvelan mukaan kuljettajajärjestöt ovat kytkeneet neuvotteluihin lisää vaatimuksia. -Kyse ei ole vain työpaikan säilyttämisestä, vaan työrauhan vallitessa työntekijäpuoli yrittää ajaa uusia etuuksia, Parvela sanoi.

Parvela viittasi kuntapuolen ja yksityisen puolen toisistaan poikkeaviin sopimuksiin. -Työntekijäpuoli vaatii periaatteessa näiden sopimusten yhdistämistä kilpailuttamistilanteessa siten, että molemmista otetaan sopimukseen parhaat kohdat, Parvela kertoi.

Neuvottelijoilla eväät mukana

Lonka kertoi tiistaina jo alkuillasta, että sunnuntain ja maanantain maratonistunto ei toistu. Osapuolet neuvottelivat silloin yhtäjaksoisesti yli 21 tuntia. Nyt tyydyttiin vajaan yhdeksän tunnin rupeamaan. Lonka kertoi tavoitteena olleen, että neuvotteluilla olisi voitu vaikuttaa aamun liikenteeseen. Kuitenkin jo kello 22 aikoihin varmistui, ettei pikaisia ratkaisuja synny.

Edellisestä lähes vuorokauden istumisesta viisastuneena neuvottelijat olivat varustautuneet hyvin. AKT:n edustajilla oli mukana sämpylöitä ja tuoremehua. Kunta-alan ammattiliiton (KTV) väki toi sovittelijan toimistoon kahvia ja keksejä.

Kuljettajat: "Epäterve kilpailu tappaa"

Kuljettajilla on keskuslakkotoimikunta, joka päivystää koko ajan seuraten neuvottelujen etenemistä. Toimikuntaan kuuluvan Eino Paavilaisen mukaan kuljettajat ovat saaneet myönteistä palautetta työtaistelustaan. -Mitään kielteistä ei ole kuulunut, Paavilainen sanoi tiistaina. Kuljettajat perustelevat lakkoaan sillä, että joukkoliikenteen kilpailuttaminen vaarantaa heidän työsuhteensa ehdot. He vaativat, että kuljettajat on palkattava vanhoina työntekijöinä liikennöivän yrityksen vaihtuessa.

Kuljettajat arvelevat ylikansallisten yhtiöiden tappavan kunnalliset liikennelaitokset epäterveellä kilpailulla. Kuljettajat korostavat, että kilpailuttamisen takia työtahti on kiristynyt ja heidän ansiotasonsa on laskenut. Lakossa olevat kuljettajat kuuluvat SAK:laisiin AKT:hen ja KTV:hen sekä STTK:laiseen Kunnallisvirkamiesliittoon.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat