Jos lankesit tähän huijausviestiin, ei huolta

Tällä viikolla useisiin kännyköihin ilmestyneet huijausviestit eivät aiheuta kuluja asiakkaille, kertoo puhelinoperaattoreita edustava Teleforum.

Teleforumin mukaan operaattorit hyvittävät automaattisesti viime päivinä kohua nostattaneet maksulliset tekstiviestit.

Lukuisiin suomalaisiin matkapuhelimiin lähetettiin alkuviikosta tekstiviestejä, jonka sisältö oli seuraava: "Mainoskirje aktivoitu. Saat 3 mainosta/vko. Hinta 20e/kk, veloitetaan puhelinlaskussasi. Peruuta milloin tahansa ilmaiseksi, tekstaa: TXT5 PERU numeroon 17163.

Kyseessä oli kuitenkin huijausyritys. Jos viestiin vastasi, peruminen ei onnistunut, vaan puhelimeen tuli englanninkielinen viesti, jossa on puhelinnumero. Poliisin arvion mukaan kyseiseen numeroon soittaminen tulee todennäköisesti kalliiksi.

Operaattorit ovat kuitenkin vahvistaneet, että viesteistä aiheutuneet mahdolliset kulut hyvitetään automaattisesti. Asiakkaiden ei siis tarvitse itse vaatia hyvitystä viesteistä.

Huijausyrityksistä harvoin hyötyä

Edellisen kerran Suomessa yritettiin vastaavaa tekstiviestihuijausta noin seitsemän vuotta sitten. Silloin lähettäjäksi osoittautui saksalainen toimija, joka tuomittiin myöhemmin petoksesta. Nyt käsiteltävässäkin tapauksessa asiasta on tehty ilmoitus poliisille.

– Käytännössä tämän kaltaiset rahastusyritykset eivät tuota tulosta Suomessa, toteaa Teleforumin toimitusjohtaja Juhani Kivikangas tiedotteessa.

– Maksullisten viestien tuotto tuloutetaan täällä palveluntarjoajalle sellaisella viiveellä, että räikeät huijaukset ehditään väistämättä havaita ennen tuloutusta.

Teleforum selvittää tapauksen johdosta yhdessä operaattoreiden kanssa, onko ohjeistusta ja käytäntöjä Suomeen viestejä lähettävien kansainvälisten toimijoiden osalta tarvetta tiukentaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat