Mainos

Jolla-pomo ei suostu edes ajattelemaan epäonnistumista

Kasvuyrittäminen ja maailmalle rynnistäminen vaatii rajuakin riskinottoa, mutta kenellä on kanttia siihen?

Ainakaan tulikuumille matkapuhelinmarkkinoille kiinnostuksella odotetun Jollan päätä ei palele.Jollan hallituksen puheenjohtaja Antti Saarnio ei suostu edes miettimään epäonnistumisen mahdollisuutta.

Saarnion mukaan Jollan ympärillä surraa tällä hetkellä kuin "tuhat ampiaista". Saarnio ei pidä mahdottomana, että Jolla kykenisi nousemaan yhdeksi toimialan murroksen luojista.

- Me ei tulla tekemään sitä yksin, vaan muiden toimijoiden kanssa, Saarnio painotti Ernst & Youngin kasvuyrittämistä käsitelleessä seminaarissa Helsingissä.

Saarnion mukaan Jollassa luotetaan siihen, että puhelimesta tulee hyvä. Hän myönsi kuitenkin, että epäonnistumisen mahdollisuuskin täytyy hyväksyä.

- Se on sisäänrakennettuna tähän.

Kiinan uutisoitiin vastikään nousseen maailman suurimmaksi kauppaa käyväksi valtioksi ohi Yhdysvaltojen. Saarnion mukaan Jollan oltava myös Kiinassa, koska toimialan muutos tulee tapahtumaan siellä ja yhtiön pitää olla sitä tekemässä. Kiinasta löytyy riittävän isoja kumppaneita, joilla on halua tehdä uusia avauksia.

Saarnion mukaan Jollan investoinneista kaksi kolmasosaa suuntautuu kuitenkin Suomeen.

- Siinä on jo tavallaan tämmöinen riskinhallintanäkökulma, että kun me pidämme osaamisemme Suomessa, sitä on kiinalaisten vaikea, sanotaan lainata.

Kiukkuiset tiput tunnetaan

Mobiilipeli-imperiumiksi paisuneen Rovion markkinointijohtaja Peter Vesterbacka ei Kiinasta huolta kantanut. Hän kertoi, että hiljattain noin tuhannelle kiinalaiselle tehdyssä kyselyssä peräti 94 prosenttia tunsi Angry Birds -brändin.

Vesterbacka arveli, että Suomesta puuttuu halua kasvaa. Pelibisnestä muun muassa pehmoleluihin ja virvoitusjuomiin laajentanut yrittäjä näki, että monelle perheyrittäjälle riittää auto, asunto ja kesämökki.

- Meillä on puuttunut roolimalleja firmoista, jotka oikeasti lähtevät hakemaan kirkkainta sijaa.

Saarnion mukaan suomalaisella yrittäjällä on kuitenkin maailmalla hyvät lähtökohdat. Erityisesti Kiinassa koetaan todella usein hyvin positiivisena se, että Jolla tulee Suomesta eikä esimerkiksi Yhdysvalloista tai jostain muualta.

- Ja siitä on iso apu.

(MTV3 - STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.