Joka neljäs soitto hätänumeroon on turha

Joulunaika ja uudenvuoden yö työllistävät hätäkeskuspäivystäjiä. Kiirettä lisää se, että joka neljännen hätäpuhelun ei sisältönsä perusteella pitäisi tulla lainkaan hätäkeskukseen.

Toimialapäällikkö Tuomo Katajisto Hätäkeskuslaitoksesta kertoo, että hätänumeroa käytetään yhä enemmän kiireettömiin tiedusteluihin. Hän muistuttaa, että hätänumero on tarkoitettu kiireelliseen, todelliseen avuntarpeeseen. Kiireettömissä tapauksissa apua saa auttavista puhelimista.

Tuoreesta kyselytutkimuksesta selviää, että epäselvyyttä hätäkeskukseen soittamisen tarpeesta aiheuttaa esimerkiksi yleinen vaaramerkki. Lähes viidennes vastaajista soittaisi sen kuullessaan virheellisesti hätänumeroon, mikä ruuhkauttaisi hätäkeskuksen.

Myös tarpeellisia soittoja voi selvityksen mukaan jäädä tekemättä. Yli kolmasosa vastaajista ei soittaisi hätänumeroon, vaikka näkisi selvästi humalaisen kuskin lähtevän ajamaan autoa. Lähes neljännes ei tarttuisi puhelimeen, vaikka kuulisi naapurista lapsen avunhuutoja ja väkivallan ääniä.

Tulokset perustuvat Hätäkeskuslaitoksen teettämään tutkimukseen, jota varten Taloustutkimus haastatteli marraskuussa tuhat vastaajaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat