Joka kolmas taksikuskioppilas reputtaa paikallistuntemuskokeen

Helsingin taksikouluissa joka kolmas kuskiksi halajava ei pääse paikallistuntemusta mittaavaa koetta läpi. Paikallistuntemuskoe tulee järjestyksessä toisena valtakunnallisen taksinkuljettajan peruskurssin kokeen jälkeen.

Taksiliiton koulutusvastaava Katja Saksa sanoo, ettei suureen reputtamisprosenttiin ole olemassa yksiselitteistä vastausta.

–Kuljettajakokelaat tulevat kokeeseen erilaisin lähtötaustoin. Koe ei ole helppo, ja monet tulevatkin kokeeseen kokeilumielellä.

Peruskurssit usein riittämättömiä

Taksikuskiksi haluavilta vaaditaan monia asioita. Saksa kertoo, että laki vaatii kuskikokelaan suorittavan ensin kolmekymmentä tuntia kestävän peruskurssin. Peruskurssi suoritetaan loppukokeella, kuten paikallistuntemuskoekin.

–Kolmekymmentuntinen peruskurssi on havaittu hyvin riittämättömäksi, ja monet taksiyhtiöt kouluttavatkin kuskikokelaita peruskurssin jälkeen lisää. Sama pätee myös paikallistuntemukseen, ja osa koulutettavista menee porukalla esimerkiksi linja-auton kyytiin ja tutustuu reitteihin, Saksa kertoo.

Muita taksinkuljettajan perusvaatimuksia ovat vakituinen ajokortti, tiettyjen terveysvaatimusten läpäiseminen sekä riittävä suomen tai ruotsin kielen taito. Kaikki taksikuskioppilaille järjestettävät kokeet voi suorittaa vain joko suomeksi tai ruotsiksi, ja se jättääkin Saksan mukaan kieltä taitamattomat henkilöt kokeen ulkopuolelle.

Taksitarkastajia ja mysteeriasiakkaita

Kuskien asiakaspalvelutaitoja ja reittitietämystä mitataan kahdella eri tavalla. Kuskien asiakaspalvelutaitoa testataan niin sanotulla Mystery shopping –menetelmällä, ja huonon asiakaspalautteen jälkeen kuski saattaa joutua taksitarkastajan juttusille.

–Taksitarkastaminen on avointa toimintaa, ja tarkastajan kanssa pyritään selvittämään tilanteen mukaan, miksi asiakas on ollut saamaansa palveluun tyytymätön. Tarkastaja ottaa yhteyttä kuskiin, ja yhdessä he selvittävät mikä tilanne on, Saksa kertoo.

Mystery shopping –asiakkaat taas menevät kuskin kyytiin tavallisina asiakkaina. ”Mysteeriasiakas” arvioi kuskin asiakaspalvelutaitoja, ja reittituntemus on luonnollisesti osa arviointia.

–Tulokset mysteeriasiakkailta ovat olleet erittäin hyviä. Noin yhdeksänkymmentä prosenttia asiakkaista on ollut tyytyväisiä saamaansa palveluun, ja erityisesti tällä saralla on kunnostauduttu Tampereella. Pääosin taksikuskien paikallistuntemus on erittäin hyvä, enkä olisi huolissani tästä asiasta, Saksa lopettaa.

Lue myös:

    Uusimmat