Jättitunneli Tanskasta Saksaan - suomalaisetkin voivat vaikuttaa rakentamiseen

Suomalaisetkin voivat nyt sanoa mielipiteensä Tanskan ja Saksan välille suunniteltavasta lähes 20 kilometrin pituisesta moottori- ja rautatietunnelista. Tanskalaisen tunneliyhtiön mukaan valtavalla rakennushankkeella kapeassa salmessa ei olisi vaikutuksia Itämeren suolapitoisuuteen, veden virtauksiin tai eläimiin.

Tanska ja Saksa ovat jo vuosia suunnitelleet tunnelia Rødbyn ja Puttgardenin välille Fehmarninsalmeen. Lauttajonot molemmissa satamissa ovat tuttuja myös suomalaisille kesälomaileville autoilijoille.

Tunnelissa kulkisi tulevaisuudessa nelikaistainen moottoritie ja kaksiraiteinen rautatie. Tunnelin pituus olisi 18,4 kilometriä. Autoilla maksiminopeus olisi 130 kilometriä tunnissa, junilla enemmän.

Itämeren maita kuultava

Kansainvälisen Espoon yleissopimuksen ja EU-direktiivin mukaan Tanskan ja Saksan pitää kuulla kaikkia Itämeren maita sekä Norjaa. Tanska pyytää nyt tämän takia arvioimaan valtioiden rajat ylittäviä ympäristövaikutuksia. Saksa pyytää mielipiteitä myöhemmin.

Itämerellä "pussin perällä" olevalle Suomelle on erityisen tärkeää ottaa hankkeeseen kantaa.

– Ministeriö on pyytänyt lausunnon Suomen ympäristökeskuksen Sykkeen Merikeskukselta, Ilmatieteen laitokselta ja Geologian tutkimuskeskukselta. Suomalaiset asiantuntijat arvioivat esimerkiksi veden vaihtuvuutta tunnelin rakentamisen aikana ja sen jälkeen, neuvotteleva virkamies Seija Rantakallio ympäristöministeriöstä kertoo.

Lisäksi kuullaan muun muassa ely-keskuksia, eri ministeriöitä, Luonnonsuojeluliittoa, WWF:ää ja ammattikalastajia. Myös yksittäiset suomalaiset voivat kertoa mielipiteensä hankkeesta.

Tunneliyhtiön mukaan ei vaikutuksia

Tunnelihanketta varten on perustettu Tanskan valtion omistama Femern A/S -yhtiö. Sen mukaan tunneli ja sen rakentaminen vaikuttaisi vain vähän Itämeren maiden aluevesien vedenkorkeuteen, suolapitoisuuteen, lämpötilaan ja kerrostuneisuuteen.

Yhtiön tutkimusten mukaan tunnelin rakentaminen ja käyttö eivät vaikuta ollenkaan esimerkiksi planktoniin, vedenalaiseen kasvillisuuteen tai merinisäkkäisiin Saksan ja Tanskan alueiden ulkopuolella. Joihinkin kalalajeihin (turska, silli, valkoturska) tunneli vaikuttaisi vain vähän.

Kuitenkin meren pohjasta kaivetaan arviolta 19 miljoona kuutiota merisedimenttiä, joka kipataan Fehmarninsalmen rannoille uusiksi virkistysalueiksi. Esimerkiksi Lollandiin Tanskaan on tulossa uutta merenrantaa noin 330 hehtaaria (mitattuna merenpohjan pinta-alana).

Lue myös:

    Uusimmat