Jättiristeilijästä ennätysvastuut valtiolle

Aker Finnyardsin telakalla rakennettavan Genesiksen aiheuttama riski nousee jopa vajaaseen 600 miljoonaan euroon. Vastapainona ovat kuitenkin tuhannet uudet työpaikat.

Aker Finnyardsin saamilla jättiläismäisillä laivatilauksilla on kääntöpuolensa. Valtion erityisrahoitusyhtiö Finnveran myöntämien vientitakuiden kautta valtion kannettavaksi on syntynyt riskikeskittymä, joka on kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen mukaan historian suurin.

Suurimmat vastuut aiheuttaa Genesis-jättiristeilijän rakentaminen Aker Finnyardsin Turun telakalla. Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä kertoo, että Genesiksen aiheuttama riski nousee korkeimmillaan vajaaseen 600 miljoonaan euroon. Aker Finnyardsilla on lisäksi optio toiseen samanlaiseen laivaan.

Finnveran 4,1 miljardin vientivastuista yli puolet tulee jo telakkateollisuudesta. Aker Finnyardsin saamat tilaukset nostavat telakoiden osuutta entisestään. Riskiä lisää se, että vastuut kohdistuvat vain muutamiin yhtiöihin, niistä suurimpana Genesiksen tilannut amerikkalainen Royal Caribbean Cruises.

Ministeri Pekkarisen mukaan riskien toteutuminen täysimääräisenä vaatisi mullistusta koko risteilyalalla esimerkiksi sodan tai jonkin muun katastrofin vuoksi. Sellainen on epätodennäköistä, mutta päätään Pekkarinen ei panisi pantiksi, etteikö niin voisi tapahtua.

Pekkarisen mukaan takuiden vastapainona on kuitenkin se, että Genesiksen ansiosta työpaikat lisääntyvät telakoilla ja niiden alihankkijayrityksissä yli 25 000:een nykyisestä 16 000-18 000:sta.

Enimmillään 12 vuotta

Laivojen rakennusaikana riskit ovat pieniä. Ongelmana ovat sen sijaan risteilijöiden valmistumisen jälkeen myönnettävät takuut varustamon ottamille pankkilainoille.

Finnveran Heikkilän mukaan takuut ovat voimassa enimmillään 12 vuotta laivojen valmistumisesta. Jos varustamo ei pysty maksamaan lainojaan, Finnveralle voi tulla korvausvaatimus. Jos Finnveran rahkeet eivät riitä, lainat kaatuvat valtion vakuusrahaston syliin. Viimeisenä keinona on turvautuminen valtion budjettiin.

Finnveran rahoituspäällikkö Riitta Leppäniemi muistuttaa, ettei ole edes tiedossa käyttääkö Royal Caribbean lopulta takuita. Niillä halutaan vain varmistaa rahoitus kaikissa tilanteissa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat