Jättirekkoja tulossa poikkeusluvilla liikenteeseen

Suomen maanteillä liikkuu jatkossa entistä isompia, kokonaispainoltaan jopa 100 tonnia painavia ajoneuvoyhdistelmiä. Jättirekoille voidaan myöntää yksilökohtaisia poikkeuslupia, mikäli ne täyttävät ehdot ja turvallisuusvaatimukset.

Suurten ajoneuvoyhdistelmien turvallisuutta ja ominaisuuksia testattiin tänään Lappeenrannassa. Lentokentällä suoritetussa testipäivässä metsäyhtiö UPM tutki yhdessä kuljetusyrittäjän kanssa maantiekuljetusten tehostamista sekä kehittämistä käytännössä.

– Testauksen tavoitteena on löytää kuljetusratkaisuja, joilla voimme parantaa kustannustehokkuutta kuljetuksissa, vähentää ympäristöpäästöjä ja lisätä kuljetusturvallisuutta Pohjois-Euroopan puunhankinnan aluejohtaja Esa Korhonen UMP:ltä kertoo.

– Tavoitteena on, että pystymme kuljettamaan 30% yhdellä kuljetuskerralla enemmän kuin tavanomaisella kalustolla, Korhonen jatkaa.

Poikkeusluvan ehtoja määritetään

Lokakuun alussa voimaan astuva asetus nostaa kuljetuskaluston enimmäismassan maanteillä 60 tonnista 76 tonniin. Sitä painavammille yhdistelmille Liikenteen turvallisvirasto Trafi voi jatkossa myöntää poikkeusluvan.

– Meille on hyvin tärkeää nähdä näitä eri testimenetelmiä, koska näiden pohjalta tullaan tulevaisuudessa käsittelemään poikkeuslupia näille, yksikönpäällikkö Otto Lahti Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista sanoo.

Lahden mukaan yhtäkään lupahakemusta ei olla vielä käsitelty, joten kaikkia ehtoja ei voida vielä tarkkaan tietää. Joka tapauksessa liikennöintireitti tulee olemaan tarkkaan ennalta rajattu, eikä poikkeuslupa saa vaarantaa liikenneturvallisuutta tai vääristää kilpailua. Mahdolliset luvat tullaan käsittelemään aina tapauskohtaisesti.

Pehmeille metsäteille 100 tonnisella yhdistelmällä ei pääse täyteen lastattuna. Maantieverkoston kestävyyskin on mahdollisten jättiläisrekkojen alla varmasti koetuksella.

– Teiden suhteen osa meidän tieverkkoa on rakennettu erikoiskuljetuksia kestäväksi ja niiden osalta tiet kestävät myös näitä, Otto Lahti sanoo.

Testien onnistuessa ja osoittautuessa kannattaviksi esimerkiksi UPM saattaisi hakea lupia laajemminkin toiminta-alueilleen.

– Mikäli kokemukset osoittautuvat hyviksi, kustannustehokkuus paranee, liikenneturvallisuus paranee, niin miksi ei. Ensisijaisesti haemme lupaa Itä- ja Kaakkois-Suomeen, jonne UPM:n teollisuus on keskittynyt ja toissijaisesti haemme lupaa Länsi-Suomeen, Esa Korhonen kertoo.

Poikkeuslupia voidaan käsitellä aikaisintaan asetuksen astuessa voimaan lokakuun alussa.

Lue myös:

    Uusimmat