Jättirekat syövät Suomen tiet: "Sillat eivät sentään romahda"

Asiantuntijat arvioivat entistä suurempien rekkojen syövän maanteitä pikkuhiljaa.

Suomessa on vuoden verran saanut ajaa niin sanottuja jättirekkoja, jotka saavat painaa 76 tonnia. Ennen uudistusta suurin sallittu paino rekoille oli 60 tonnia. 

Tänä syksynä liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt lisäksi joitakin erikoislupia Etelä-Suomen reiteille niin sanotuille superrekoille, jota voivat painaa jopa 100 tonnia. 

Ylijohtaja Raimo Tapio liikennevirastosta sanoo entistä suurempien rekkojen rasittavan teitä ja siltoja.

– Sillat eivät sentään sorru, koska me emme anna niiden sortua, mieluummin pannaan sitten sillat kokonaan kiinni.

Painavat rekat Suomen teillä:

- Syksyn 2013 jälkeen tieliikenteessä suurin sallittu paino on 76 tonnia.

- Ennen syksyä 2013 suurin sallittu paino oli 60 tonnia. 

- Syksyllä 2014 on muutamia rekkoja saanut poikkeusluvan painaa jopa 100 tonnia 

- Maanteillä ollut vuosikausia myös yksittäisiä erikoiskuljetuksia, jotka voivat painaa jopa 200 tonnia.

(lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi)

– Teiden rasittuminen puolestaan on pitkäaikainen ilmiö, eli ei ihminen silmillään huomaa jättirekkojen vaikutusta. Olemme arvioineet että teiden rasitusten kattamiseen tarvitaan seuraavan 20 vuoden ajan 400 miljoonaa euroa.

"Vauriot näkyvät lähivuosina"

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo teiden rapistuvan lähivuosina ilman jättirekkojakin.

– Suomessa on jääty teiden kunnossapidossa niin paljon jälkeen, että teiden kunto heikkenee ilman jättirekkojakin, mutta tietysti rekkojen vaikutus teihin on suurempi, kun tiet ovat pohjaperusteiltaan huonossa kunnossa.

Niemisen mukaan määrärahojen vähyys näkyy konkreettisesti muun muassa siinä, kuinka harvoin teitä päällystetään. Ja kun päällysteet eivät ole kunnossa, rasittavat painavat kulkuneuvot enemmän myös tien syvärakenteita.

– Kun päällysteet pitäisi uusia kerran 12,5 vuodessa, niin meillä päällystetään 25 vuoden välein, sanoo Nieminen.

– Vaurioita on jo nyt, ja lisää tulee lähivuosina. Päällysteet pitäisi pian saada kuntoon, etteivät vauriot mene syvempään tieverkkoon. Tilanne on sama kuin katon korjaamisessa, että jos talon katto alkaa vuotaa, niin korjaaminen on kalliimpi kuin pelkän kattopäällysteen vaihtaminen. 

Lue myös:

    Uusimmat