Jättimäiset ostosparatiisit lisääntyvät Suomessa

Markettien mittaluokat ovat muuttumassa: kun ennen oli super ja hyper, nyt on sukari suursijoittaja Toivo Sukarin mukaan. Vantaa suunnittelee Hämeenlinnanväylän päälle Keimolaan kauppakeskusta, johon mahtuisi kymmenen 30 000 neliömetrin hypermarkettia. Tai kaksi sukaria (1 sukari = 150 000).

Eikä Keimola ole ainoa. Parin vuoden sisällä valmistunee koko maassa parikymmentä kaupan suurhanketta, joiden yhteispinta-ala on reippaasti yli 700 000 neliömetriä - ilman Vihdin sukariakin.

Nykyiset 58 kauppakeskusta kattavat 1,2 miljoonaa neliötä. Suomen Kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Tiuraniemi povaa, että vuosikymmenessä luku on kaksinkertainen.

Pysyvätkö kuluttajat rakentajien perässä?

Liikerakentaminen kasvoi viime vuonna puolella toissa vuodesta, mutta ostovoiman kasvu on pysynyt parin prosentin pinnassa. Asiakkaita varmaan löytyy kauppajättejä ihmettelemään, mutta löytyykö maksajia niitä ylläpitämään?

Sijoittajat, rakentajat ja kauppa uskovat kasvukehityksen jatkuvan.

Vähittäiskaupan myynti kasvoi viime vuonna tilastoijasta riippuen 5-7 prosenttia, mutta isot kauppakeskukset kirivät tuplaten.

Kuluttajien ansioiden nousua nakertava inflaatio ja kiristyvä verotus pitävät ostovoiman aisoissa. Myös kovenevat asuntolainakorot, autoilun kallistuminen ja työllisyysuhat voivat hillitä himoa päästä shoppailemaan ostosparatiiseihin kymmenien kilometrien päähän.

Vantaan perässä piskuinen Pieksämäki

Kauppakeskusten myynnin kasvu on ollut muuta kauppaa nopeampaa, ja suurimman potin siitä ottavat pääkaupungin ostosmagneetit. Tässäkin pätee 20-80-sääntö eli 20 suurimman myynti on 80 prosenttia kaikista.

Mutta uskoa on ulkopuolellakin. Hyperhankkeita on muun muassa Turun, Tampereen, Kuopion, Jyväskylän ja Oulun seuduilla, Kymenlaaksossa ja jopa 20 000 asukkaan Pieksämäelläkin.

Pieksämäelle vuonna 2010 valmistuva Ideapark on lottovoitto.

Kaupunki haluaa kääntää pois virtaavan euron pyörimään toiseen suuntaan. Silmissä siintävät myös ruplarikkaat.

- Pieksämäki on metsän, mutta myös suurten kaupunkien keskellä. Yli puoli miljoonaa ihmistä asuu 100 kilometrin säteellä hyvien teiden ja rautatien ulottuvilla. Ostovoimaa siis riittää, kun jakajiakaan ei ole niin paljon kuin pääkaupunkiseudulla, uskoo Pieksämäen elinkeinojohtaja Timo Savolainen. Hänen mukaansa Kuopioon tuleva Ikea ei verota vaan tukee Ideaparkia.

Vantaa teki vastikään puitesopimuksen kansainvälisen sijoitusyhtiön Carlylen kanssa Marja-Vantaan alueen kaupallisesta keskuksesta.

Lähialueelle tulee myös 30 000 uutta asukasta ja suuri toimistokeskittymä. Ne eivät yksin jättikeskusta elätä.

- Ulkomainen sijoittaja on maailmanluokan peluri. Haimme sillä kansainvälistä näkemystä tulevaisuuden kaupalliseen keskukseen, joka palvelee laajalti asukkaita niin kaupallisten, julkisten kuin elämyksellisten tarpeiden puolesta, perustelee Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Jukka Peltomäki.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat